A gyorséttermek legfiatalabb célpontjai
Az elmúlt harminc évben a túlsúlyosság és az elhízás óriási mértéket öltött világszerte. Olyannyira elterjedt jelenségről van szó, hogy mostanra járványként is gyakran említik, mivel számos országban a fiatalok 30 százaléka kövér és kénytelen viselni az ezzel járó következményeket, betegségeket – a 2-es típusú cukorbetegséget és egyes rákos elváltozásokat. S akkor még nem is tértünk ki a túlsúlyosak csökkent életminőségére, valamint a társadalmi beilleszkedésük során adódó nehézségeikre.
A helyzetet jelentősen megnehezíti, hogy a globális gyorséttermi láncok a jövő felnőtt fogyasztóit látják a mostani gyerekekben és serdülőkben, és minden létező kommunikációs csatornán keresztül igyekeznek befolyásolni, nagyobb fogyasztásra ösztönözni őket.
A közelmúltban érdekes felmérés és tanulmány készült Nyugat-Ausztráliában, amelynek során 1500 gyermeket kérdeztek meg. Bebizonyosodott, hogy a válaszoló fiatalok negyede már kapott e-mailben és SMS üzenetekben reklámanyagokat a különböző globális gyorséttermektől. A közvetlen megkeresések célja természetesen nem volt más, mint a reklám, az éttermek egészségtelen ételeinek és cukros italainak hirdetése. A felmérést megelőző időszakot vizsgálva a kutatók megállapították, hogy hat héten belül legalább egy ilyen értesítést kaptak a tanulók. A kutatást végző Nyugat-ausztráliai Ráktanács a tanulmányban szükségesnek tartotta felhívni a figyelmet arra, hogy a gyermekek ilyen módon való megkeresése már önmagában is etikátlan, ugyanis megnehezíti szüleik törekvését abban, hogy egészséges táplálkozásra és életvitelre nevelhessék őket. A kutatásból kiderült, hogy a gyerekek fele a megkérdezésük előtti hónapban minimum egyszer látta valamelyik gyorsétterem hirdetését utcai plakátokon vagy a hetilapokban.
A közlemény szerzői felhívták a figyelmet arra is, hogy gyakorlatilag már alig maradt menekvés a silány tápanyagtartalmú ételek dömpingje elől: „A gyorséttermek minden irányból bombázzák a fiatalokat üzenetekkel, információkkal – immár saját mobiljaikon keresztül is.” Senki számára ne legyen kétséges, mint azt a felmérés is bebizonyította, szoros az összefüggés a célzott üzenetek és a fogyasztás megnövekedése között, ami egyértelműen elhízáshoz vezet. A gyerekek több mint negyede számolt be arról a kutatás során, hogy kimondottan az új ételek reklámjai miatt tértek be a gyorséttermekbe.
Madácsy Tamás
A Diabetes Voice cikke alapján