Az 1-es típusú diabétesz megítélésének megváltoztatásért
Kék Lufi Kampány
A Medtronic „Kék lufi” (Blue Balloon) néven indította útjára társadalmi célú kampányát, ami az 1-es típusú diabétesszel kapcsolatos társadalmi előítéletek/tévhitek eloszlatását tűzte ki célul. A kampány segítséget nyújthat abban, hogy a társadalom minden tagja jobban megértse, milyen kihívásokkal és nehézségekkel szembesülnek az 1-es típusú diabéteszesek. Ennek szemléltetésére készült egy „kék lufi” videó, amelyben ez vizuálisan is bemutatásra kerül. A film szereplői úgy élik hétköznapjaikat, hogy közben folyamatosan egy kék lufit próbálnak egyensúlyozni a kezükben. Ahogy ez a kisfilmből is kiderül, ez nem is olyan egyszerű feladat. Az 1-es típusú diabétesz olyan, mintha életünk minden percében egy lufit próbálnánk a levegőben tartani.
A kezdeményezéshez több magyar civil szervezet is örömmel csatlakozott, az ő munkáikból válogattunk összeállításunkban.

Egy Csepp Figyelem Alapítvány
A „Kék lufi kihívás” elnevezésű nemzetközi érzékenyítő kampányhoz az Egy Csepp Figyelem Alapítvány cukorbeteg vloggerei is csatlakoztak. A fiatalok egy-egy kisfilmet készítettek, amelyhez a saját élethelyzeteikből merítettek példát. Bemutatták, mennyire fontos felhívni a cukorbetegek környezetének figyelmét arra, hogy a diabétesz menedzselése nagyon összetett, folyamatos figyelmet igénylő feladat, amelyről a mindennapi tevékenységeik során sosem feledkezhetnek meg.
Anita a gátlásairól számolt be. A friss diagnózis és a kórházi kezelés után nem szívesen beszélt kollégáinak az állapotáról. Ám amikor egy céges prezentáció során rosszul lett, meg kellett hoznia a döntést – függetlenül attól, mit gondolnak róla a munkatársai –, hogy néhány perc szünetet kérjen.
Levi arról beszélt, hogy a testneveléstanára MP3-lejátszónak gondolta a pumpáját és felszólította, hogy vegye le, az iskolaorvos pedig eltiltotta a sportolástól.
Bettit az érettségi vizsgán különítették el osztálytársaitól, ugyanis tanára attól félt, ha rosszul lesz, megzavarja a többieket abban, hogy jól teljesítsenek a vizsgán.
Flórának nem engedte a tanára, hogy inzulint adjon magának tanóra közben.
A kihíváshoz az alapítvány létrehozója, Erős Antónia, valamint nem diabéteszes fiatalok is csatlakoztak.
A videók elérhetőek az Egy Csepp Figyelem Alapítvány YouTube-csatornáján: https://youtube.com/user/egycseppfigyelem

MentaPRO – MentaBOLYGÓ
A Medtronic Hungária Kft., illetve anyacége által készített Kék lufi filmben gyönyörű képi metaforán keresztül kaphat bepillantást a diabéteszben nem érintett néző a diabos élet legfőbb nehézségébe, a folyamatos kontroll fenntartásába.
Mi a MentaBOLYGÓ táborban készült Kék lufi kisfilmünkben arra helyezzük a hangsúlyt, hogy bár sajnos teljesen átvenni, megszüntetni nem lehet ezt a terhet, mégis van, aki segít a viselésében. Szeretnénk megerősíteni azt a tényt, hogy a diabétesszel élők gyerekek lényegében nem különböznek társaiktól.
Október elején megjelent videónkat honlapunkon, Facebook- és Instagram-oldalainkon népszerűsítjük.

Szurikáta Alapítvány – Hanna kék lufija
A Szurikáta Alapítvány érzékenyítő kisfilmmel csatlakozott a Medtronic Hungária Kék lufi kampányához. Pantyi Petra rendező igaz történetet vitt vászonra egy diabéteszes kislányról, aki retteg attól, hogy diabos eszközei – amelyek épp az élet minden területén történő rugalmasabb részvételt biztosítják számára – a mazsorettcsoportjában hátrányt jelenthetnek neki.
A Trokán Anna és Sárközi-Nagy Ilona szereplésével forgatott, a közösség támogató erejét megmutató Hanna története c. kisfilmet az augusztus 28-ai Szurikáta nyárvégi pikniken mutattuk be.
A kampányvideó magyar felirattal elérhető:
youtu.be/hZigXW_dxmA
Ti is készítettetek kisfilmet?
Írjátok meg a diabetes@tudomany-kiado.hu e-mail címre!