Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2020.01.26.

Az 1-es típusú diabétesz étrendi kezelése serdülőkorban

Mit egyek?

1-es típusú cukorbetegségben a szervezeted nem termel inzulint. Inzulint kell kapnod, hogy a vércukrod a céltartományban maradjon (4–10 mmol/l között). A diéta és a testmozgás szerepet játszik abban, hogy vércukrodat kontrollálni tudd. Egy jó diétakezelés akár 1,0–1,9 százalékos HbA1c-csökkenést is eredményezhet. Nincs egyetlen étrendi terv sem, amely minden diabétesszel élő számára megfelelő lenne. Az étrendi kezelést egyénre kell szabni! Megtervezni, hogy mit egyél, nagy feladatot jelent neked és szüleidnek. Az egyéni étrend kialakításához érdemes segítséget kérni dietetikustól.

Illusztráció.

Mit jelent a diéta?

  • Étkezz egészségesen! Ez nem jelenti azt, hogy nem ehetsz ízletes ételeket, vagy nem eheted a kedvenc ételeidet. Ugyanarra az egészséges táplálkozásra van szükséged, mint mindenki másnak. Egyél változatosan és mértékletesen!
  • Egyél kevesebb magas zsírtartalmú ételt, zsíros húsokat, szalonnát, vajat, zsíros sajtokat, bő olajban sült ételeket (hasábburgonyát, lángost, rántott húst)!
  • Egyél magas rosttartalmú élelmiszereket! A megfelelő élelmirost-bevitel szükséges az egészséges bél működéséhez. Segít kontroll alatt tartani a vércukrodat. Magas rosttartalmúak a zöldségek, gyümölcsök, szárazhüvelyesek (szárazbab, lencse), teljes kiőrlésű kenyerek, teljes kiőrlésű tészták vagy a barna rizs. (Az ajánlott rostbevitel napi 25 g.)

A szénhidráttartalmú élelmiszerek helye az étrendben

Egy 14 éves serdülőnek napi 210–230 gramm szénhidrátra van szüksége. De nem csak a szénhidrát mennyisége, hanem a minősége is számít. Egy étel okozta vércukor-emelkedés mértéke alapvetően attól függ, hogy mennyi emészthető szénhidrát van benne, s az milyen gyorsan bontható egyszerű cukorrá.

Vannak ételek, amelyek szénhidráttartalma rendkívül gyorsan hasznosul (cukrok), vannak a jól hasznosulók (keményítőtartalmú élelmiszerek) és vannak, amelyek vércukoremelő hatása csekély (a keményítő mellett sok rostot tartalmaznak).

Cukrok

A hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszereket érdemes minimalizálni, magasabb tápanyagértékű élelmiszerekkel helyettesíteni. Folyadékként elsősorban vizet igyál! A cukros italok fogyasztása gyors és – mennyiség függvényében – nagyon magas vércukor-emelkedést okozhat, ezért kerüld azok a fogyasztását! Csak a hipoglikémia kezelésére szabad inni. Cukrot tartalmazó kekszek, sütemények, csokoládék étrendbe illesztése is körültekintést igényel. Egyszer-egyszer és csak kis mennyiségben illeszthető az étrendbe. Tudnod kell, hogy mennyi többletinzulin kell hozzá (szénhidrátszámolás!).

Rosttartalom

A keményítőtartalmú ételek felszívódási sebessége közepesnek mondható. Különösen, ha nem önmagában, hanem más, nem szénhidráttartalmú élelmiszerekkel (húsok, sajt, túró) vagy magas élelmirost-tartalmú zöldségfélékkel együtt eszed azokat. Ismert, hogy a legtöbb zöldségféle szénhidráttartalma elsősorban emészthetetlen élelmi rost, ami nem emeli a vércukorszintet. Azok az élelmiszerek, amelyek sok emészthetetlen élelmi rostot is tartalmaznak az emészthető szénhidrátok mellett, lassabb vércukor-emelkedést okoznak. Ebbe a csoportba tartoznak például a teljes kiőrlésű, illetve magvas kenyerek, teljes kiőrlésű tészta, barnarizs, szárazhüvelyesek.

Az alacsonyabb glikémiás indexű (GI) élelmiszerek stabilabb vércukorszintet biztosítanak, megakadályozzák a vércukorszint szélsőséges ingadozásait a nap folyamán. Alacsony GI élelmiszerek között szerepel: teljes kiőrlésű kenyerek, tészták, mértékletes gyümölcsfogyasztás és a tejtermékek (joghurt, tej).

Tanuld meg a szénhidrátszámolást!

Az étkezések szénhidráttartalmának számolása segít a stabilabb vércukorszint kialakításában, segíthet a nagyobb vércukor-ingadozások elkerülésében. Az inzulinadagot a fogyasztani kívánt szénhidrátmennyiséghez pontosabban tudod majd igazítani. A szénhidrát pontos számolása fontos ahhoz, hogy az étkezés utáni vércukor ne legyen magas.

A szénhidrátszámolás tanulást igényel. Néhányan pár hét alatt megtanulják, mások lassabban jönnek bele. Kérd meg szüleidet és a dietetikust, hogy segítsenek ebben. A szénhidrátszámolás célja, hogy javuljon a vércukrod és az ételek széles választékát tudd az étrendedbe illeszteni, beleértve a kedvenc ételeidet is.

A kezelőorvosoddal és a dietetikussal beszéljetek arról, hogy mennyi szénhidrátot egyél egy nap és mennyit egy-egy étkezésnél. (Olvasd el a következő, szénhidrátszámolásról szóló Mérlegen a valóság c. cikket is!)

Szuper ételek

Azokat az élelmiszereket soroljuk ide, amelyek alacsony szénhidráttartalmúak, alacsony a glikémiás indexük és nagyon egészségesek (vitamin-, ásványianyag-, flavonoidtartalmuk miatt).

Ezek a szárazhüvelyesek, a sötétzöld leveles zöldségek (spenót), citrusfélék (citrom, narancs, mandarin, grépfrút), bogyós gyümölcsök (áfonya, málna, földieper), paradicsom, magas omega-3-zsírsavtartalmú halak (lazac), teljes kiőrlésű gabonák, olajos magvak (dió, mandula, bokormogyoró), zsírszegény tejtermékek (joghurt, tej).

Mediterrán étrend

1-es típusú cukorbetegeknek elsősorban a mediterrán étrend ajánlott, mert magas tápértékű élelmiszereket tartalmaz. Sok zöldségfélét, gyümölcsöket, olívaolajat, olajos magvakat (dió, mandula, bokormogyoró), halat (mint például a szardínia), kis mennyiségben húsokat és tejtermékeket.

Nyolc ok, amiért szeretni lehet a mediterrán étrendet:

  • Meglepetés! Nincs szükséged „kalóriakalkulátorra”: a mediterrán étrendben sokféle ételt eszel, de nem nagy adagban. A vaj, margarin, napraforgóolaj helyett egyél olívaolajjal készült ételeket! Sokkal egészségesebb zsiradék. Inkább halat és szárnyashúsokat egyél a vörös hús helyett! Desszertként egy kis adagnyi friss gyümölcsöt válassz! Egyél ízletes zöldségeket akár minden étkezésnél! Az olajos megvakból napi 3 dekányit ajánlott enni. Jó éhségcsillapítók is.
  • Az étel igazán friss: sok szezonális zöldséget tartalmaz. Készítsd el salátának, vagy párold meg kevés olívaolajon! Készíts ízletes salátát mondjuk spenótból, uborkából, paradicsomból, paprikából! Adj hozzá klasszikus görög feta sajtot!
  • Egyél nagyon színesen (zöld, piros, lila, sárga), egyél különféle zöldségeket! Ehetsz kenyeret, de a magas rosttartalmú jobb választás, mint a fehér vagy félbarna kenyerek.
  • Nem tilos a zsiradék: a mediterrán diétában olajos magvakat, olívabogyót és olívaolajat esznek. (Nem állati eredetű zsiradékokat.)
  • Nagyon változatos: nemcsak az olasz vagy görög konyhát jelenti. Keress recepteket a spanyol, török vagy a marokkói konyhából!
  • Nagyon ízletes, sokféle fűszernövényt használ: bazsalikom, kakukkfű, rozmaring, oregánó, koriander, Cayenne-bors, menta, sáfrány, petrezselyem, citrom, fahéj, fokhagyma. A fűszernövények használata egészséges.
  • Könnyű elkészíteni: a legtöbb mediterrán ételt könnyen, egy órán belül el lehet készíteni.
  • Nem leszel éhes, ha zöldséget, olajos magvakat, zsírszegény tejtermékeket eszel. Tanulj meg lassan enni, az is segít!
szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a diabetes junior2020/1. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!