Szerző: Szabó-Papp Valéria Feltöltés dátuma: 2022.08.16.

„Olyan sokat olvastam arról, hogy milyen veszélyes a dohányzás, hogy megrémültem, és abbahagytam az olvasást.” – Dick Gregory

ÖNgyújtásokban

Magyarországon az elmúlt 5 évben csökkent a dohányosok száma, azonban az alkalmi dohányzók aránya emelkedett. Főként a fiatal felnőtt férfiak körében szorult vissza a dohányzás, viszont a 65 év feletti nők esetében a rendszeresen dohányzók aránya emelkedett. A dohányzás számos, esetenként halálos kimenetelű betegség kockázati tényezője.

Illusztráció

Egy kis történelmi kitekintés: Hogyan alakult ki a dohányzás?

Az Amerikában vadon tenyésző növény füstjével a helyi őslakos indiánok ismerkedtek meg először: jó tüzelőanyagként szolgált és a füstje hatásos volt a moszkitók ellen. A belélegzett füst kellemes, bódító hatása miatt később már ezzel a céllal kezdték a dohány leveleit elégetni. A szárított leveleket más növények leveleibe csavarták, és úgy gyújtották meg. Kolumbusz Kristóf 1492-ben nemcsak Amerikát fedezte fel, hanem megismertette a régi világgal a dohányzás szokását is. A civilizáció fejlődése együtt járt a dohányosok számának növekedésével. Magyarországon kezdetben mint gyógy- és dísznövényt használták. A dohány szót a nyelvészek a perzsa dochan szóból származtatják.

A háborúknak is nagy szerepe van a dohányzás elterjedésében. A háborút viselt országokban megnövekedett a dohányosok száma mindkét világháború után. A cigaretta kialakulása a fejlődő világhoz való alkalmazkodáshoz köthető. A dohányt már nem növények leveleibe, hanem papírba sodorva kell elszívni. Európában a cigaretta elterjedése 1850 utánra tehető. Kezdetben csak a férfiak élhettek vele, később már a hölgyek körében is egyre kedveltebb lett.

Tudjuk, mit szívunk?

A cigarettafüstben több ezer vegyi anyagot, illetve füstösszetevőt azonosítottak, ezek közül mintegy százat tartanak számon mint a dohányzással összefüggő betegségek okozóit vagy lehetséges okozóit. Ezen összetevők közé tartozik pl. a formaldehid, a hidrogén-cianid, az arzén, a benzol, a szén-monoxid, egyes nehézfémek (pl. ólom, kadmium), a nikotin.

Mit is tudunk ezekről az anyagokról?

  • Formaldehid: mérgező és rákkeltő hatású. Fertőtlenítésre, emberi és más szövetek tartósítására használják, vegyipari alapanyag. Allergén hatása mellett a formaldehidet potenciális rákkeltőként tartják számon (az EU osztályozása szerint 3. kategóriájú potenciális rákkeltő).
  • Cianidok: A hidrogén-cianid sói mérgező hatású vegyületek, enzimbénítók. Számos baktérium, gomba és alga állít elő cianidokat, a növényevők elleni védekezést szolgálják. A cianidokat széles körben használják a vegyiparban, pl. a műanyaggyártásban.
  • Arzén: patkányméregként és rovarölő szerként használták régebben, erős méreg.
  • Benzol: fontos kémiai oldószer, az egyik legfontosabb petrolkémiai és vegyipari alapanyag. Erősen mérgező, rákkeltő vegyület.
  • Kadmium: félvezetőként, infravörös érzékelőként és ellenállásként is használják, mérgező hatású.
  • Ólom: Az emberi szervezetbe bejutva kiszorít egyéb, létfontosságú fémeket (vasat, cinket, kalciumot), sejtméreg, nagyobb adagban ólommérgezést okoz. Az ólomból készült vízvezetékcsövek komoly veszélyforrást jelentettek.
  • Nikotin: erős méreg, felszívódik bőrön át, belélegezve, lenyelve, mennyiségtől függően halált is okozhat. A növényvédelemben rovarölő szerként használják.

A dohányzás káros hatásai

A dohányzás számos betegség kockázati tényezője. Első helyen a szív és érrendszeri betegségek – a szívinfarktus, az agyvérzés, a magas vérnyomás –, valamint a tüdőbetegségek – a tüdőrák, az obstruktív légúti betegség (COPD), a tüdőtágulás – állnak. Egyes rákok, elsősorban a tüdőrák, a gége és a szájüreg rákos megbetegedései, a hasnyálmirigyrák, dohányos férfiaknál az impotencia, nőknél az alulfejlett baba születésének gyakoriságát is növeli.

A leszokás útján

A dohányzásról való leszokásban kiemelkedően fontos a támogató környezet megléte. A támogató család és barátok biztosítják azt a közeget, ahol nincs szem előtt a függőség tárgya, és végigkísérik az egyént a leszokás útján.

A megfelelő életmódra való átállás rengeteget javíthat az állapotunkon, akár betgség akár egyéb okból döntünk emellett. A rendszeres mozgás és az egészséges táplálkozás mellett a dohányzásról való leszokás is beletartozik a teljes életmódváltásba. A rendszeres mozgás a stresszlevezetésnek is nagyszerű eszköze, így aki a túlzott stressz miatt dohányzik, annak remek kiváltó szer a sport.

Játék az életünkért?

A gyógyszereket és élelmiszereket ellenőrző amerikai hatóság, a Food and Drug Administration (FDA) megbízásából egy különleges videojáték készült, amivel e káros szenvedély következményeire igyekeznek felhívni az iskolások figyelmét. A One Leaves címmel készült alkotás a 12 és 17 közötti fiatalokat célozza. A felhasználónak három játékbeli társával együtt kell kijutnia egy labirintusként viselkedő épületből. Kúszni és futni is kell, sokáig egyik sem használható, a karakter tüdőkapacitása az átlagosnál ugyanis gyengébb, úgymint egy dohányosnak. A játék folyamatosan beszél is a felhasználóhoz, sikertelen küldetés esetén erősen érezteti, hogy a játékosnak pontosan az lett a sorsa, mint ami a kemény dohányosoknak: csapdába esett.

Tippek a leszokás támogatásához

  • Keressen indokokat!
  • Ünnepelje meg a leszokást!
  • Tartson stopnapokat!
  • Kerülje a stresszt!
  • Vezessen be új, egészséges rituálékat!
  • Pótolja egyéb úton a nikotint!
  • Változtasson a táplálkozásán!
  • Sportoljon!
  • Lepje meg magát!
  • Akadályozza meg a visszaesést!

Ha önnek is szüksége van segítségre a leszokásban itt kaphat segítséget: www.leszokastamogatas.hu

szerzo

Szabó-Papp Valéria

A Zuglói Egészségfejlesztési Iroda vezetője 2020 októberétől, népegészségügyi ellenőr, egészségfejlesztő. Az emberek motiválása, segítése az egyik legfontosabb célja. A betegségek megelőzése mellett kiemelkedően fontosnak tartja a jó egészségben, jó közérzetben megélt éveket.

Megjelent a hypertonia2022/1. számában

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta, a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!