Szerző: Szécsi Emese Feltöltés dátuma: 2020.06.12.

Szív- és érrendszeri prevenció karantén idején

El tudnak képzelni egy olyan munkahelyet, ahol a tagok szinte egy emberként lélegeznek és gondolkodnak, ténykednek? Zuglóban egy ilyen hely biztosan van, ez pedig a Zuglói Egészségügyi Szolgálat fenntartásában működő Zuglói Egészségfejlesztési Iroda (ZEFI).
A járványügyi vészhelyzet válaszút elé állított minket, és feltette a kérdést, hogy akkor lássuk, mit tud kihozni egy jó csapatból egy kényszerhelyzet? Elmondható, hogy mára valósággá vált az elképzelhetetlen, vagyis minden szolgáltatásunkat online formában működtetjük a járványügyi vészhelyzet ideje alatt.

Illusztráció

Amikor megalakultunk 2018 októberében, még nem gondoltuk volna, hogy egyszer majd úgy fogjuk tartani a megbeszéléseinket, hogy akár 100 km is van köztünk, csak a számítógépen látjuk a másikat, nincsenek személyes jelenlétet igénylő rendezvények, tréningek, csoportfoglalkozások, az óvodák, iskolák kapui is zárva vannak, 2020 tavaszán pedig ez valósággá vált.

Az egészségmegőrzés ebben a kényszerhelyzetben talán még fontosabb, mint ez előtt. A magasvérnyomás-betegség, valamint egyéb szív- és érrendszeri megbetegedés megelőzése és karbantartása érdekében nagyon sokféleképpen tudunk tenni még akkor is, hogyha online formában érünk el különböző szolgáltatásokat. Ehhez szükségünk van egy számítógépre, internetre, elhatározásra a magunk részéről és elengedhetetlenek azok a csatornák és szolgáltatók, akiknél elérhetők efféle programok.

A ZEFI a Facebook-oldalán több szolgáltatással is rendelkezésre áll.

Mozgás

A testedzés folyamatos alkalmazkodásra készteti a szív-érrendszert, ami az edzettséget fokozza. Az egészségmegőrzésnél mindig hosszú távú hatásban kell gondolkodni. Egy minimum 6 hetes mozgásprogrammal már szép eredményeket lehet elérni, de minél rendszeresebb a sport, annál inkább érezhető pozitív hatása. Szakorvos véleményét azonban célszerű mindig kikérni, hogy egyénre szabottan milyen típusú mozgás ajánlott.

A ZEFI különböző tornákat kínál hétköznaponta, ezeket 17 órakor posztolja a YouTube-on és a Facebookon: gerinctorna (hétfő), kondicionáló torna (kedd), ülőtorna (szerda), jóga (csütörtök).

10 tipp, hogy megvédje szívét

  • Kerülje a magas kalória-, cukor- és telítettzsír-tartalmú ételeket
  • Kerülje a dohányzást, még a passzív dohányzást is
  • Építsen be a napjába legalább 30 perc intenzív mozgást
  • A maximális napi só- (nátrium-) bevitel ne haladja meg a 2-3 g-ot
  • Zöldség és gyümölcs legyen a napi étkezése fele
  • Aludjon minőségben naponta legalább 7-8 órát
  • Egyen hetente akár többször halat és magvakat
  • Részesítse előnyben a magas rosttartalmú gabonaféléket
  • Találja meg az ön számára legkedvezőbb stresszkezelési módot
  • Kerülje el az elhízást

Táplálkozás

A kiegyensúlyozott táplálkozás elengedhetetlen az egészséghez. Facebook-oldalunkon és a ZEFI – Testünk egészsége Facebook-csoportban rendszeresen lehet találkozni olyan témákkal, amelyek az egészséges táplálkozást hangsúlyozzák.

Amennyiben egyénre szabott segítségre van szükség, dietetikus kolléganőnk szívesen ad tanácsot, online formában természetesen.

Lelki egészség

A vérnyomásunkra nagy hatással lehet a lelki és mentális egészségünk. Annak érdekében, hogy minél kiegyensúlyozottabban tudjuk élni a hétköznapokat, minden nap megosztunk egy bejegyzést ennek erősítésére a ZEFI Mentális Immunerősítés Facebook-csoportunkban.

Amennyiben úgy érzi, hogy szívesen igénybe venne egy segítő, támogató beszélgetést, ezt is megteheti, hiszen minden munkanapon 12.00–18.00 óra között elérhetők vagyunk ezzel a telefonos szolgáltatással is.

Online klubok

Klubokba járni a közösség miatt is érdemes és ajánlott, de most sem szabad ezek jótékony hatását lebecsülni, hogy online formában valósulnak meg. Igaz, nem személyes a jelenlét, de a képernyőn keresztül látjuk, hogy mennyien nézik ugyanazt a bejelentkezést, mint mi, így egy kicsit másképpen, de mégis közösségben érezhetjük magunkat. A ZEFI Facebook-oldalán élő bejelentkezésekkel tartjuk klubjainkat a következők szerint:

  • Bagoly klub: 2020. április 8-tól kéthetente szerdánként 17.00 órától
  • Diabétesz klub: az adott hónap 2. hétfőjén 17.00 órától
  • Cöli klub: adott hónap második szerdáján 18.30 órától

A ZEFI minden videója visszanézhető a Youtube-on. Keresse a Zuglói Egészségfejlesztési Iroda csatornát, így bármikor megnézheti bármelyik videónkat, és nem kell a posztjaink között keresgélnie!

A leírtakkal kapcsolatos részleteket megtalálják a zefi.zuglo.hu honlapon és a Facebook-oldalunkon. Kérdéseiket a zefi@zesz.hu címre elküldött elektronikus levélben tudják feltenni.

Reméljük, hogy ebben az időszakban is sok ember segítségére tudunk lenni, buzdítunk mindenkit, hogy éljen az online világ adta lehetőségekkel saját egészsége érdekében, megéri.

szerzo

Szécsi Emese

A Zuglói Egészségfejlesztési Iroda vezetője, népegészségügyi felügyelő, mentálhigiénikus, egészségfejlesztési szakértő. 11 éve foglalkozik egészségfejlesztéssel. A betegségek megelőzését, az egészségattitűd formálását és az egészségnevelést mindennél fontosabbnak tartja, amit már a gyermekeknél szükséges elkezdeni, hogy egészséges felnőttekké válhassanak.

Megjelent a hypertonia2020/1. számában

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta, a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!