Szerző: Ambrus Zsófia Feltöltés dátuma: 2020.02.23.

Mi is az a kineziotape?

Szevasz, tapasz!

Illusztráció.
Illusztráció.

A mozgásszegény, ülő életmód és a stresszben töltött mindennapok káros egészségügyi hatásai dobogós helyet harcoltak ki a magyar lakosságnak. Európában jelenleg elsők vagyunk a szív- és érrendszeri, valamint a mozgásszervi megbetegedések számában.

Az inaktív életen és a nem megfelelő táplálkozáson pedig könnyen lehetne változtatni. Egy egyénre szabott edzésterv és egy dietetikus által összeállított, betartható étrend kapaszkodót adhat mindenkinek. A szakmailag megfelelő, okosan összeállított mozgásterv szépen, fokozatosan terheli a szervezetet, nem kereshetünk több kifogást arra, hogy miért is nem teszünk meg mindent a saját egészségünkért. A rendszeresen végzett (hetente legalább 3×1 óra vagy naponta legalább fél óra) kardiomunka akár 7-8 Hgmm-t is csökkenthet a vérnyomásunkon. Javul a kondíciónk, a rendszeresen felfrissített keringés gyorsítja az anyagcserénket, emellett kedvező mellékhatásként csökken a testsúlyunk és haskörfogatunk is.

Taping

Az addigi mozgáshiány miatt nem terhelt, illetve rosszul terhelt ízületeknek óriási segítséget adhat a kineziotaping (ejtsd: kineziotéping). Hazánkban először a londoni olimpián láthattuk ezeket a színes ragtapaszhoz hasonló szalagokat a sportolókon, de ma már igen jelentős a hétköznapi és nem csak sportolói felhasználásuk. A brit Journal of Orthopedic and Sports Physiotherapy című szaklap publikálta, hogy a vállra helyezett kinezio tapasz használata után mérhetően megnőtt a vállízület aktív mozgástartománya. Arról szintén meggyőződtek, hogy a bőrt elemelve azonnal csökkenti a duzzanatot, ezzel csökkentve a fájdalmat. De mi is ez a kineziotape, és miben segíthet nekünk?

A kineziotaping technika kialakulása az 1970-es évekre vezethető vissza, Kenzo Kase japán orvos nevéhez fűződik. Kase rengeteg ízületi és izomsérüléssel találkozott, az addigi protokollnak megfelelően rideg, feszes kötésekkel látta el ezeket a sérüléseket, de egyáltalán nem volt elégedett a rehabilitáció gyorsaságával. Ekkor kísérletezésbe fogott, hogy hogyan lehetne úgy rögzíteni az adott végtagot, ízületet, hogy a kötés rugalmas maradjon, együtt mozogjon a bőrrel, de közben stabilan tartson is. A hosszú kutatás-fejlesztés eredménye lett a kineziotape szalag. A kifejlesztett szalag megjelenése óta azonban nem sok kontrollkísérletről tudnak a szakmában beszámolni. Ám a Reuters szavaival egyet kell hogy értsünk: „…Egy jó placebótól függhet, hogy siker vagy kudarc vár a sportolóra!”, jelen esetben a mozgásba éppen belekezdő lapolvasóra.

A színes, vicces ragacsok

Illusztráció.

A szalagok, amennyire csak lehet, utánozzák a bőr tulajdonságait. Rugalmasak, légáteresztők, vékonyak, nyújthatók, akár a bőr. Éppen ezért viseletük hosszú távon sem zavaró. Nincsenek átitatva semmiféle hatóanyaggal vagy gyógyszerrel, szakember által, az anatómiát pontosan követve, jól felhelyezve, a megfelelő színt kiválasztva gyors fájdalomcsillapítást, az ízületek megfelelő tartását biztosítják. Serkentik a lokális (helyi) vér- és nyirokkeringést. Aktiválják a fájdalomcsillapító neuronokat, fizikailag támasztják az ízületeket és javítják az izomfunkciókat. Öngyógyulási folyamatokat segítenek, kihatnak még a belső szervekre is.

Mi történik a színesen befedett területen?

A jól felhelyezett szalag a bőrt megemeli, és nagyobb területet biztosít a helyi vér- és nyirokkeringésnek. Az immunrendszer sokkal gyorsabban el tudja végezni a takarító munkáját, a gyógyuláshoz szükséges tápanyagok előbb jutnak el az adott területre. A sérült területen csökken a nyomás az elemelt bőrfelület miatt, ami gyors fájdalomcsillapítást eredményez. A fájó terület előbb kezdhet el mozogni, így tovább gyorsul a helyi keringés és ezzel együtt a gyógyulás. A kineziotape azonban nemcsak akut és krónikus ízületi és izomsérülésekre jelenthet megoldást, de duzzanatok, ödémák felszívódását is gyorsítja. Véraláfutásaink és hegeink is gyorsabban gyógyulnak. Kisebb mértékű visszerességnél is használhatók. Ízületi kopásokra, izomgörcsökre, zúzódásokra és rándulásokra is gyógyír lehet.

Egy ide, egy oda

Saját felelősségre önmagát bárki ragaszthatja, mivel a tape-ek vény nélkül kaphatók, de megfelelő tape-képzés és anatómiai ismeret nélkül ne álljunk neki a ragasztásnak, mert ez nem ragtapasz. Az előírás szerint egészségügyi előképesítéssel rendelkező, tape-képzést végzett szakember/tape-terapeuta végezhet csak kezelést. Egyelőre nem sokan ellenőrzik, hogy valójában ki ragasztja fel a kineziotape szalagot, ám ha hajat szeretnénk vágatni, akkor sem a sarki fűszerest keressük fel. Így ha színes szalagokat szeretnénk, bátran keressünk fel egy gyógytornászt vagy szakképzett ­tape-terapeutát!

Természetesen a színes szalagok sem csodaszerek, de egy szakmailag jól felhelyezett, jól kiválasztott szalag tökéletes kiegészítője lehet a hagyományos medicinának. Rengeteget segíthet abban, hogy újra mozgásba lendülhessünk és mozgásban is maradhassunk. Sétára fel!

szerzo

Ambrus Zsófia

Személyi edző, gerinctréner és mozgásterapeuta. Több mint 20 éve dolgozik fitness-wellness területen. A preventív célú csoportos mozgásoktatás mellett gyógytornászokkal és dietetikusokkal karöltve végzi rehabilitációs munkáját fővárosi fitness-klubokban. Kinesio-taping terápia és flossing-terápia együttes alkalmazásával sérült versenyzők edzésével is foglalkozik, hogy a sportolók minél előbb újra pályára léphessenek.

Megjelent a hypertonia2019/2. számában

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta, a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!