Szerző: Prof. dr. Jermendy György Feltöltés dátuma: 2019.01.08.

Hipoglikémia – a cukorbetegség gyógyszeres kezelésének kihívása

A magasvérnyomás-betegséggel élők meglehetősen gyakran szenvednek cukorbetegségben is. Ez döntően a felnőtt-idős betegek körében figyelhető meg, amikor is a hipertónia a betegek 80–90%-ában cukorbetegséggel vagy annak előállapotával együtt észlelhető. A cukorbetegek vércukorcsökkentő kezelésének az a célja, hogy a vércukorértékeket a normális tartományhoz közelítsük. Ennek során azonban előfordul, hogy a betegnél nem kívánatos módon túl alacsony vércukor alakul ki, ezt nevezzük hipoglikémiának. A hipoglikémia veszélyekkel jár, a betegnek panaszt, olykor tudatzavart okozhat, amit mindenképpen el kell kerülni, vagy legalábbis a kialakulás kockázatát csökkenteni kell. Az alábbiakban a hipoglikémiával kapcsolatos alapvető tudnivalókat foglaljuk össze.

Illusztráció.

Mikor beszélünk hipoglikémiáról?

Ha a betegnél a vércukorérték vérben vagy ujjbegyszúrással mérve 3,9 mmol/l-re csökken, akkor a vércukorérték elérte az ún. riasztási küszöböt, ez alatti érték esetén hipoglikémiáról beszélünk. Más kritérium szerint klinikailag jelentős mértékű hipoglikémiáról akkor van szó, ha a vércukorérték 3,0 mmol/l alatti szintre csökken.

Milyen tünetekkel jár a hipoglikémia?

A cukorbetegeknek mindig elmagyarázzuk, a hosszú betegségtartam esetén a beteg maga is megtapasztalja a hipoglikémia kialakulásakor bekövetkező tüneteket. Jellemző módon éhségérzet, verítékezés, szívdobogás alakul ki, az állapotot izgatottság, olykor látászavar kísérheti. Ha ilyenkor késik a segítség, akkor idegrendszeri tünetek, görcsök léphetnek fel, a beteg agresszívvé válik, gyakran a laikusok részegséggel tévesztik össze ezt az állapotot. Végül fel nem ismert, elhanyagolt esetben a tartós hipoglikémia súlyos idegrendszeri károsodást okozhat és halálhoz is vezethet.

Vannak-e különböző fajtái a hipoglikémiának?

A klinikai gyakorlatban leggyakrabban jellemző tünetekkel kísért, vércukorméréssel megerősített hipoglikémiával találkozunk. Ez azt jelenti, hogy a beteg észleli az ún. beharangozó tüneteket, megméri a vércukrát ujjbegyszúrással, konstatálja az alacsonyabb értéket, haladéktalanul étkezéssel, ivással szénhidrátot juttat a szervezetébe, ami megemeli a vércukorszintet, megszüntetve a tüneteket és panaszokat. A súlyos hipoglikémia azt jelenti, hogy a beteg saját maga már nem tudja korrigálni étkezéssel a helyzetet, az elhárításhoz külső segítségre (orvos, mentő) van szükség. Az éjszakai hipoglikémiát külön kell említeni, mert az fokozottan veszélyezteti a beteget. Hipoglikémia azonban olykor kialakulhat jellemző tünetek nélkül is, ezt tünetmentes hipoglikémiának nevezzük.

Milyen gyakran számíthat egy cukorbeteg hipoglikémia kialakulására?

Nagy felmérések alapján az mondható, hogy inzulinnal kezelt 1-es típusú cukorbeteg esetében egy évben egyszer kialakulhat súlyos hipoglikémia. Enyhe, korrekcióra szűnő hipoglikémiás epizódra hetente-kéthetente egy-két alkalommal lehet számítani. Ehhez viszonyítva a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő, tablettás kezelésben részesülő betegekben sokkal ritkábban fordul elő hipoglikémia.

Vannak-e olyan körülmények, amelyek hajlamosítanak hipoglikémia kialakulására?

Több ilyen körülmény ismeretes. Idetartozik a gyermekkor és az időskor, a hosszabb cukorbetegség-tartam, a vesefunkció beszűkülése, az előzményi adatok között már szereplő hipoglikémia, a rosszabb szociális környezet, az alvás, a cukorbetegség idegrendszeri szövődményeinek jelenléte vagy a túl intenzív vércukorcsökkentő kezelés.

Mely vércukorcsökkentő gyógyszeres kezelés esetén számíthatunk a hipoglikémia fokozott kockázatára?

Elsősorban az inzulinkezelést kísérheti hipoglikémia kialakulása. A tablettás kezelési lehetőségek között az ún. szulfanilurea-származékok okozhatnak még viszonylag gyakrabban hipoglikémiát.

Milyen következményei lehetnek a hipoglikémiának?

Alapesetben egy átmeneti hipoglikémiás epizód rövid ideig tart, a beteg a tünetek alapján azt saját maga felismeri, s étkezéssel korrigálja a helyzetet. Egy-egy ilyen epizódnak nincsenek következményei. Komolyabb gondot az okoz, ha a hipoglikémiás epizódok túl gyakran jelentkeznek, vagy súlyos hipoglikémia alakul ki. Ilyen esetben szív- és érrendszeri vagy idegrendszeri következmények léphetnek fel, időskorban a hipoglikémia eséseket, baleseteket okozhat. Súlyos hipoglikémia esetén minden esetben felülvizsgálandó a gépjárművezetői engedély, az orvosnak az idevonatkozó rendeletek szerint kell eljárnia, ami a jogosítvány bevonásával is járhat.

Hipoglikémia – diabéteszben a kezelés komoly kihívása
Hipoglikémia – diabéteszben a kezelés komoly kihívása

Mi a teendő hipoglikémia észlelése esetén?

Hipoglikémia gyanúja esetén és minden eszméletét vesztett betegnél azonnal helyszíni vércukormérést kell végezni, ami alapján a hipoglikémia megerősíthető vagy kizárható. A gyors vércukormérést biztosító eszköz a sürgősségi orvosi táska előírt tartozékai között szerepel. A helyszíni teendők attól függenek, hogy a beteg eszméletén van-e és tud nyelni, vagy sem. Amennyiben a beteg tudata zavart, nyelni nem tud, minden esetben sürgősen mentőt kell hívni, a helyszíni ellátás ilyen esetben glukóz intravénás adását jelenti. A kiérkezésig a beteget stabil oldalfekvésbe kell helyezni. Ha a beteg tud nyelni, inni, akkor szájon keresztül szőlőcukrot, édes folyadékot (pl. kólát, cukrozott teát) kell adni. Természetesen a hipoglikémia elhárítása után a beteg korábbi antidiabetikus kezelési rendszere felülvizsgálandó.

Mit tud tenni a beteg a hipoglikémia megelőzése érdekében?

Tartsa be pontosan az étkezésekkel és a gyógyszerszedéssel kapcsolatos útmutatásokat! Fontos, hogy gyors hatású inzulin után a beteg mindig étkezzen, mert ennek elmaradása hipoglikémiát okozhat. Megerőltető mozgás, sportolás extra szénhidrátbevitelt igényel, mert a fizikai aktivitás önmagában csökkenti a vércukorszintet. Az alkoholfogyasztás kerülendő, mert a gyógyszerrel együtt hipoglikémiát okozhat.

Mit tud tenni a kezelőorvos a hipoglikémia megelőzése érdekében?

Lehetőség szerint kerüljük azokat a gyógyszereket, amelyek növelik a hipoglikémia kockázatát. Igyekszünk azokat a szereket rendelni, amelyek ezen a téren előnyösebb tulajdonságokkal rendelkeznek. A gyógyszeripari kutatások – mind az inzulinok, mind a szájon át adható vércukorcsökkentő készítmények terén – napjainkban olyan új, innovatív gyógyszerek fejlesztését és forgalomba hozatalát eredményezték, amelyek hipoglikémiát okozó tulajdonságai előnyösebbek a régebbi szerekhez viszonyítva. A kezelőorvos számára a terápia megválasztásakor mindig fontos mérlegelendő körülmény, hogy a beteg mennyire hajlamos hipoglikémiára, valamint a választandó gyógyszer mellett észlelt hipoglikémia valószínűsége.

szerzo

Prof. Dr. Jermendy György

A Bajcsy-Zsilinszky Kórház tudományos igazgatója, korábban a III. Belosztály osztályvezető főorvosa. Az orvostudomány doktora, a Semmelweis Egyetem (Budapest) és a Debreceni Egyetem címzetes egyetemi tanára.

Megjelent a hypertonia2018/2. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!