Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2018.05.08.

Cukorbetegséggel élni, cukorbetegen enni

A cukorbetegség kezelésének egyik célja, hogy hosszú távon (akár 20-30-50 év távlatában) a lehető legjobb egészségi állapot fenntartható legyen. A másik cél, hogy ezek az évtizedek jó életminőségben teljenek. Ehhez nagyon fontos a megfelelő táplálkozás.
Lapunk állandó témája – mint minden cukorbetegé – a diéta. E cikkünkben visszatérünk az alapokhoz. De azok se lapozzanak tovább, akik úgy érzik, gyakorlottan, profi módon állnak a diétához. Ismételni mindig hasznos!

Mit tehet a jó életminőség, a lehető legjobb egészségi állapot érdekében?

Honnak tudom, hogy a cukorbetegségem „jól van kezelve”?

Az évente legalább kétszer végzett HbA1c-vizsgálat (vérből, laboratóriumban mérik) segít önnek és kezelőorvosának abban, hogy lássák, sikerült-e kontroll alatt tartani a vércukrát. Azonban ez nem elég.

Önnek rendelkeznie kell saját vércukormérő készülékkel, amit használ is! Ezek a mérések olyanok, mint a tükör: döntéseiről (például a diétával kapcsolatban) visszajelzést adnak.

A diéta a kezelés egyik fontos eleme

A diéta azt jelenti, hogy tudatosan megválasztja a fogyasztani kívánt ételek és italok mennyiségét és minőségét.

Meg kell vizsgálnia az étkezési szokásait: min kell, illetve érdemes változtatnia? Ehhez kérje dietetikus segítségét! Valamiből túl sokat és sokszor eszik? Például zsírdús ételekből? Vagy épp ellenkezőleg, valamiből túl keveset fogyaszt? Például zöldségfélékből?

Vannak, akik úgy vélik, hogy nem akarnak diétázni, mert nem azt ehetik, amit szeretnének. Pedig sokszor inkább arról van szó, hogy nem ehetnek ANNYIT, mint szeretnének. A mértékletességen van a hangsúly. Ön a cukorbetegsége ellenére eheti a kedvenc ételeit, de meg kell tanulnia, hogy miből mennyit egyen, és milyen gyakorisággal.

Az étrend (diéta) bizonyos szabályok betartását jelenti, és egyfajta kezelési elem is, amelynek célja:

Az étrendje legyen:

Lehetőleg az étkezési időpontok is legyenek előre meghatározottak. Mindenkinek – a cukorbetegséggel élőknek is – naponta többször ajánlott enni. Naponta 3 étkezés (reggeli, ebéd, vacsora) mindenképpen legyen. Azonkívül 1-2 kisétkezés is lehet. Soha ne egyen sokat egyszerre, és ne hagyjon ki étkezéseket sem!

Mitől jó egy étrend?

Néhány „alapszabályt” ismételjünk át! Akkor eszik megfelelően, ha biztosítja a teste számára szükséges tápanyagokat: fehérjét, zsírt, szénhidrátot, vitaminokat, ásványi anyagokat. Táplálni kell a testét – de nem túltáplálni! Közben legyen az étkezés öröm is!

A jó étrend megfelelő mennyiségben tartalmazza a tápanyagokat. Ehhez sokféle élelmiszert kell enni sokféle módon elkészítve – mértékletesen! Azaz ugyanúgy figyelni kell a mennyiségre, mint a minőségre! Sokan állítják: „én nem eszem sokat”. De akkor miért cipel 15-20 kg-ot a testén? (Mégiscsak sok az a „kevés” étel!)

Lehet néha „tiltott ételeket” is enni: nyáron egy-két alkalommal flekkent vagy szalonnát sütni – de sok zöldséget enni mellé –, születésnapon 1-2 falatnyi tortát megkóstolni.

Mit mivel helyettesítsek?

Válasszon teljes kiőrlésű kenyeret, illetve barna rizst a fehér kenyér és a hántolt rizs helyett! A magas rosttartalmú teljes kiőrlésű kenyerek, péksütemények energia- és szénhidráttartalma csaknem ugyanannyi, mint a fehér lisztből készülteké, de nagyobb a telítőértékük, így kevesebbel is jóllakik.

A száraztészták közül kóstolja meg a teljes kiőrlésű lisztből készültet, vagy egyen inkább durumlisztből készült tésztát! A finomliszt (fehér liszt) helyett, ahol az étel jellegéhez illik, válasszon legalább részben teljes kiőrlésű lisztet, például palacsinta vagy nokedli készítéséhez. Azonban a főzelékeket nyugodtan sűrítse továbbra is finomliszttel. (Igazán nem mutat jól egy zöldbabfőzelékben a teljes kiőrlésű liszt, és azzal az egydekányi liszttel, ami egy adagba kell, nem nyerne sokat.)

A zsírok és olajok magas energiatartalmúak, ezért törekedjen úgy ételeket készíteni, hogy minél kevesebbet használjon belőlük! Bő olajban, zsírban sült ételeket ritkán, legfeljebb kéthetente egyen, akkor is csak egy adagnyit! Ilyenek a rántott húsok és zöldségek, tésztaételek közül a fánk, lángos vagy a köretek közül a hasábburgonya.

Az ételkészítési eljárások közül válassza inkább a párolást, főzést, sütőzacskóban, teflonedényben való ételkészítést! A sertészsírt cserélje le olajokra! Ezek közül elsőként választandó az olívaolaj, a repceolaj, vagy olyan olajok, amelyek repceolajat is tartalmaznak. (Ezek jobb választások, mint a napraforgóolaj.)

A tejtermékek közül elsősorban zsírszegényeket válasszon, tejből 1,5 százalékost, tejfölből 12 százalékost, sajtokból is elsősorban alacsonyabb zsírtartalmút.

A húsok és húskészítmények közül elsősorban a zsírban szegényebbeket válassza, csirkét, pulykát, tengeri halakat, sonkafelvágottakat! A köret egy részét váltsa ki párolt zöldséggel vagy zöldsalátákkal!

A desszertek készítéséhez vagy italok édesítéséhez használjon cukor helyett elsősorban energiamentes intenzív édesítőszereket (sztívia), vagy ha a cukor tömegének pótlására is gondolni kell, mondjuk piskótasütéskor, akkor valamelyik cukorpótlót (xilit, eritrit)! Azonban próbáljon meg minél kevesebb édesítőszert fogyasztani! A teát ízesítse kevés citrommal, a kávét kevés tejjel, és akár hagyja el az édesítőszert! 2-3 hét elteltével már az lesz az ízletes. Érezni fogja a tea, kávé igazi zamatát. Ne feledje, az étkezési szokás változtatható!

Nassolásként a kekszek, sütemények, kelt tésztából készült péksütemények, csokoládék helyett egyen 2-3 dekányi diót, mandulát vagy 10-15 dekányi gyümölcsöt! Sokkal egészségesebb.

A fentiek közül válasszon ki két olyan pontot, amin változtatni fog a következő hetekben. Próbálja ki! Meglátja, nem nehéz változtatni az étkezési szokásokon.

Mérje vércukorszintjét!

Manapság minden cukorbeteg számára elérhető a vércukormérés. Kérje ki egészségügyi szakember véleményét, amikor vércukormérő készüléket vásárol! A vércukormérő készülék használati utasítása szerint végezzen méréseket. A mért értékeket mindig írja be a kezelési naplóba (vagy ahogyan sokan nevezik, a „cukornaplóba”). Ezt a naplót mindig vigye magával, és mutassa meg, amikor felkeresi orvosát!

Ne feledje!

Nem elég csak a gyógyszeres kezelés!
Rendszeresen mozogni kell, odafigyelni a diétára és mérni a vércukrot!

Kinek milyen gyakran ajánlott vércukrot mérni, azt több dolog is befolyásolja. Aki naponta többször ad magának inzulint, naponta többször is mérjen vércukrot! Annak, aki szájon át szedhető vércukorcsökkentő tablettát szed, kevesebbszer is elég mérni. De legalább hetente 3-5 alkalommal ő is használja a vércukormérőt! Érdemes párban mérni: egy főétkezés előtt és utána 1,5 órával. Így egy-egy étkezés vércukoremelő hatását is láthatjuk.

Mitől magas a vércukorszintem?

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a diabetes2018/1. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!