Diabéteszévfordulók szerte a világban
Laptársaink jubileumai
d-journal (Svájc) – Diabetes (Finnország)
A d-journal 35 éve és 200. száma
Svájc francia kantonjaiban már régóta olvastak a diabéteszesek egy független kiadványt, amikor a Svájci Diabétesz Szövetség 1973-ban úgy döntött, hogy alapít egy lapot a németajkú cukorbetegek számára is. A Szövetség akkori elnökének, prof. Ernst Bossardnak köszönhetően az országos választmány tagjai jóváhagyták az új kiadványt és azt a szervezet pártfogása alá vonták.
– A lap első száma 1974 áprilisában jelent meg – írta lapunknak Myrtha Frick, aki a kezdetektől fogva munkatársa a svájci beteglapnak. – A páciensek és orvosaik bizalmas viszonya érdekében a diszkrét D-journal névre esett a választásunk.
A folyóirat nevében a „D” természetesen a diabéteszre utal, valamint a kiadvány céljára: a D-journal a legújabb tudományos fejlemények ismertetése mellett orvosi és edukációs tanácsokat, valamint pszichológiai segítséget kívánt nyújtani 200 ezres olvasótáborának.
Az első években a lap évente négy alkalommal jelent meg, számonként 4000 példányban. A kiadvány 32 fekete-fehér oldalból állt, ám hogy az olvasókat ne zavarják össze, a szerkesztők nem jelentettek meg hirdetéseket. Gazdasági okokból 1981 után ettől már nem tudtak eltekintetni, ám továbbra is az olvasók érdekeit szem előtt tartva alaposan „rostálták” a reklámokat. A folyóirat ekkor már 40 színes oldalon jelent meg.
A 90-es évek közepén a D-journal látványtervezését és nyomtatását egy reklámügynökség vette át. Tevékenységüknek köszönhetően a lap átalakult, színesebb, nagyobb méretű és terjedelmesebb lett. A 48 oldalas folyóirat 2007 októberében a Svájci Diabétesz Szövetség hivatalos lapja lett, külsejében és nevében egyaránt megújult, hiszen a névbeli nagy „D”-t kis „d” váltotta fel.
– A d-journalt jelenleg 21 ezer példányban adjuk ki. Olvasóink tagdíjat fizetnek a Szövetségnek, így ingyen jutnak a laphoz, van azonban ezer előfizetőnk is – olvasható Myrtha Frick beszámolójában. – Hűséges hirdetőinknek és szponzorainknak köszönhetően a lap továbbra is színes és átfogó.
A folyóirat minden számában olvashatók diabétesz-hírek, kutatási eredmények, étrendi tanácsok, a lap rendelkezik azonban különleges rovatokkal is, úgy mint: Wellness és üdülés; Diabétesz és mozgás; Tudomány és technika. Az olvasók szakértőknek tehetnek fel kérdéseket, beszámolhatnak saját tapasztalataikról és élményeiről, de olvashatnak könyvajánlókat és a helyi klubok híreit is.
A d-journal időnként különszámokkal is jelentkezik a különböző korcsoportok, így a gyermekek és az idősek számára.
– A lap főszerkesztője dr. Karl Scheidegger endokrinológus. Vele együtt három belgyógyász segíti a szerkesztőség munkáját – tájékoztatta lapunkat Brigitte Fankhauser, a lap munkatársa. – A bizottság tagja továbbá három diabéteszes hölgy, mindegyikük sikeres családanya, továbbá egy dietetikus és Myrtha Frick. Frick asszony korábban labortechnikusként dolgozott, és a lap 1974-es indulása óta tagja a szerkesztőségnek. Ő a folyóirat mindenese, a csapat memóriája és humán archívuma is egyben – jegyzi meg Brigitte Fankhauser. – Myrtha briliáns író, ő a lektorunk, szerkesztőnk és még adminisztratív feladatokat is ellát, mindezt több mint 70 évesen.
Svájcban legalább negyedmillió diabéteszes él, akik az immáron 52 éves Svájci Diabétesz Szövetség három lapját olvassák: a franciaajkúak a D-Journal Romand-ot, az olasz anyanyelvűek a Giornale dei diabeticit, a legnagyobb példányszámban azonban a német nyelvű d-journal jelenik meg – 2009 októberében a jubileumi 200. számával.
Kettős évforduló egy év különbséggel
A Finn Diabétesz Szövetség 2010-ben ünnepli fennállásának 55. évfordulóját, a 2009-es év azonban északi rokonaink pácienslapja, a szintén Diabetes címet viselő kiadvány számára jelent jubileumot. A finn Diabetes 1949-ben látott napvilágot, mára a finn szövetség legjelentősebb kiadványa. A cukorbetegség kezelése és megelőzése iránt elkötelezett magazin olvasóközönségét cukorbetegek, családtagjaik, diabetológus szakemberek, valamint a cukorbetegség által fenyegetett olvasók teszik ki.
A Diabetes évente tízszer jelentkezik, alkalmanként 40 oldallal. Az áprilisi és októberi kiadványok tematikus különszámok és akár a 64 oldalt is meghaladhatják terjedelmükben. A folyóirat legjelentősebb cikkei a szövetség www.diabetes.fi honlapjának archívumában is megtalálhatók.
A lap rendszerint 65 ezer példányban jelenik meg. Az olvasók előfizetnek a lapra, ám a diabétesz-centrumok ingyen hozzájuthatnak a tematikus példányokhoz, hogy azokat pácienseik között terjesszék. A Diabetes elérhető audiokazettán ún. beszélő magazin formájában, sőt a Látáskárosultak Finn Szövetségének adatbankja számára egy különleges, elektronikus verziót is készítenek minden példányból. Az ország svédajkú lakossága a laphoz 8–12 oldalas svéd mellékletet is igényelhet.
Mindez indokolja a Finn Diabétesz Szövetség szerteágazó szervezeti felépítését, amely a lap szerkesztőségében is tapasztalható: a szövetség kommunikációs igazgatója egyben a magazin főszerkesztője is. Munkáját egy társszerkesztő és a svéd nyelvű mellékletért felelős fordító-szerkesztő segíti, szakmailag pedig a szerkesztőbizottság irányítja.
A Finn Diabétesz Szövetség nem csupán betegszervezet, de közegészségügyi intézmény is, hiszen magában foglalja 107 helyi szövetség, klub és a fiatal diabéteszesek nemzeti szövetségének 55 és fél ezer tagját; továbbá négy szakmai szervezet (diabétológiai szakápolók, diabéteszkutató társaság, diabéteszoktató társaság és a Finn Lábápolási Szövetség) közel 2,5 ezer tagját.
A finn szövetség a Diabetes mellett további cukorbeteg-kiadványok megjelenését is támogatja. Az Inspis ifjúsági magazin évente két alkalommal jelenik meg. Az ingyenes kiadványt a szövetség minden 12 és 25 év közötti tagja, továbbá a diabétesz-gondozók, az iskolák egészségügyi személyzete és a nemzeti szövetség tagszervezetei postán kapják meg.
Nem válik külön a Diabetestől a szakembereknek kiadott Diabetes and Doctor (Diabétesz és orvos), hanem a beteglap mellékleteként jelenik meg. 1972 óta évente öt alkalommal adják ki, de letölthető a szövetség honlapjáról is. A szaklapnak két verziója kapható: egy hirdetésekkel és egy hirdetések nélkül. A reklámokat tartalmazó Diabetes and Doctort egy-egy gyógyszercég finanszírozza 13 ezer példányban diabetológusok és szakápolók számára. A hirdetéseket nem tartalmazó verziót 4500 példányban nyomtatják, és az éves tagdíj fejében kapják a szakápolók.
József Attila