Szerző: Tóbiás Lilla Feltöltés dátuma: 2025.05.20.

100 pedagógus és közösség, varázserővel

A Szurikáta Alapítvány által alapított Varázspálca díjat minden évben 100 pedagógus és gyermekintézmény érdemelheti ki, szülői javaslat alapján.

Illusztráció

Ma Magyarországon 4000 gyermek érintett 1-es típusú diabétesszel. Ők megfelelő kezelés mellett teljesértékű életet élhetnek ugyanúgy, mint társaik: járhatnak óvodába, iskolába és sikeresek lehetnek tanulásban, sportban, zenélésben. Ehhez viszont segítőkre van szükségük: felkészült pedagógusokra és nyitott és befogadó gyerekközösségekre. A felső osztályos tanulók már önállóan tudják kezelni a diabéteszüket, de vigyázó szemekre még nekik is szükségük van, hogy figyelmeztessék őket az esedékes inzulinbeadásra, vagy hogy mindig legyen mellettük valaki, amikor rosszul érzik magukat az alacsony vércukorszint miatt. A bölcsis, ovis és alsós korú gyerekek teljes mértékben segítségre szorulnak, a szülők az intézmények és a pedagógusok jóindulatára, rátermettségére vannak utalva.

Elismerés azoknak, akik nagyon megérdemlik

„A Varázspálca díj idei átadásával már a 400. pedagógust és gyermekintézményt díjazzuk, azokat, akik figyelmet és időt nem sajnálva, szeretettel gondoskodnak a diabéteszes gyerekekről. A díj még csak négyéves, de tizedik éve képezzük a pedagógusokat a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinika Bókay utcai részlegének szakembereivel, több mint 2200 pedagógust felkészítve a diabéteszes gyerekek fogadására. A díj alapításával és a pedagógusok megünneplésével egyúttal azt is ünnepeljük, hogy kezd beérni az a sok munka, amit a diabéteszes gyerekek integrációjáért tesz alapítványunk a kezdetek óta” – meséli Kocsisné Gál Csilla, a Szurikáta Alapítvány elnöke.

A díjra jelölő szülők megható történeteket osztanak meg a méltatásokban. Van, hogy egy egész pedagóguskar biztosítja a támogatásáról a diagnózist kézhez kapó családot. Valahol az is működni tud, hogy egyetlen elhivatott nevelő, pedagógus vállalja a feladatot, szabadidejét nem sajnálva. Sőt, olyan esetről is tudunk, ahol elsőre nem minden ment könnyen, de az őszinte és nyitott kommunikáció mindenki számára megnyugtató megoldásokat hozott. A cél minden esetben ugyanaz: a diabétesszel élő gyermek a közösség teljes értékű tagjaként, biztonságban tölthesse mindennapjait a gyermekintézményekben.

Történetek kiszolgáltatottságról és megváltásról

Tudjuk, mennyi izgalommal jár, amikor megkezdi az első osztályt egy kisgyermek, pláne akkor, ha olyan „extrával” érkezik a suliba, mint a cukorbetegség. Jázmin estében szeptemberben, néhány hét alatt kiderült, hogy nem sikerült megtalálni a megfelelő intézményt, ahol a szülők biztonságban otthagyhatják gyermeküket. Ajánlás alapján találtak rá arra a pedagóguspárra, akik a legnagyobb természetességgel vették át a kislányt induló osztályukba. Meggyőzték az iskolaigazgatót, és felkészítették az osztályt is az új kislány érkezésére. Jázmint harmadik éve segítik a mindennapokban, minden programban részt vehet, és az olyan, ápolónői kompetenciákat igénylő helyzeteket is kezelni tudták az édesanya telefonos segítségével, mint egy soron kívüli kanülcsere. A Varázspálca díjjal jutalmazott iskola és pedagógusok nyitottsága mentőévként szolgált a család számára, akik mind a mai napig hálásak az intézménynek.

Tudjuk, hogy a pedagógusokat rengeteg feladat terheli. Vencel pedagógiai asszisztense közvetlenül a nyugdíjba vonulása előtt is felvállalta a diabéteszellátás teendőit. Gabi néni rögtön támogatásáról biztosította a családot, amikor megkapták a diagnózist, a szülőkkel együtt tanulta a diabéteszkezelést, figyelte a vércukorértékeket, melyik étel hogyan hat a kisfiú szervezetére. Folyamatosan kapcsolatban volt a családdal, kérdezett, tanult, javasolt. Vencel szerencsés, óvónői is elhivatottak, támogatják az önállósodásban, és érzékenyítik a csoportot, ezzel segítve a fiút a diabétesz elfogadásában.

Kisfilmek az elfogadásról

A Szurikáta Alapítvány kisfilmeket készített arról, hogyan tudja segíteni a pici diabos óvodást, az évismétlő nagycsoportost, az alsós barátokat, az edzésre vagy táncórára járó kamaszokat egy-egy csodás pedagógus, amelyeket a weboldalukon vagy YouTube-csatornájukon lehet megtekinteni, ahol többek között a Varázspálca díjátadó ünnepségről is beszámolnak majd.

Mit ad egy intézmény, ha jól látja el a diabéteszes gyermeket?

  • A gyerekben nem erősítik a betegségtudatot, ha nyitottan fogadják és természetesen integrálják a közösségbe.
  • A diabéteszes gyermek egészségesen szocializálódhat gyermekközösségben úgy, mint társai, ha korlátozás nélkül részt vehet az összes óvodai, iskolai programban.
  • Helyes kezeléssel hozzájárulnak a gyermek egészségének megőrzéséhez.
  • A közösség tagjai is tanulnak: az elfogadásról, önzetlen segítségnyújtásról a pedagógustól, valamint tanulnak a szabálykövetésről és az egészséges táplálkozásról a diabéteszes gyermektől.
  • A szülőknek a befogadó intézmények, csodás pedagógusok lehetőséget adnak arra, hogy munkát vállaljanak és a feladataikra koncentráljanak a nevelési-tanítási időben.
  • Összességében a gyermekintézmény és a dolgozói, a gyerekközösség és a szülők biztonságos hálót jelenthetnek a diabéteszes gyermekek számára.

Tóbiás Lilla

szerzo

Szurikáta Alapítvány
szurikataalapitvany.hu
Számlaszám: 11710088-20002963
Adományoddal a diabétesszel élő gyermekek mindennapjait segítjük!
Adószám: 18524710-1-13

Megjelent a diabetes2025/2. számában

Rendelje meg a Diabetes című betegtájékoztató kiadványt, és féláron adjuk mellé a Diabetes különszámokat és a Hypertonia Magazint!
(Legfeljebb 3 db-ot)

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta, a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!