Beteglét-tudomány
Nem sokat ér az orvos tudománya, ha maga a beteg nem veszi ki részét a diabétesz terápiájából. Ahhoz persze őt is ki kell képezni, ami viszont egyelőre nem erőssége a cukorbeteg-gondozásnak. Ezért is alakított ki erre közös ajánlást hét szakmai szervezet. Az amerikai diabetológusok, háziorvosok, ápolók, gyógyszerészek szakmai társaságai által is elfogadott útmutatót dr. Hidvégi Tibor ismertette a közelmúltban a MedicalOnline-on.

Az Amerikai Diabétesz Társaság, a Diabétesz Gondozás és Edukáció Társaság, az Amerikai Táplálkozási és Dietetikai Akadémia, az Amerikai Családorvosi Akadémia, az Amerikai Orvosasszisztensi Akadémia, az Amerikai Gyakorló Ápolók Egyesülete és az Amerikai Gyógyszerész Egyesület közös ajánlásának szerzői szerint mindenkinek meg kell kapnia a lehetőséget, hogy megismerje a diabéteszét, s elsajátítsa azokat a praktikus ismereteket és magatartásmintákat, amelyek enyhíthetik annak terheit. Ez igazi közös érdeknek látszik. Az önmenedzselés megtanítása-megtanulása ugyanis azt ígéri, hogy kevesebb lesz a szövődmény, így a beteg is jobb életet élhet, s a kezelése is kisebb társadalmi költséggel jár.
Az ajánlás négy olyan kritikus időpontot, szituációt nevez meg, amikor egy betegnek különösen nagy szüksége van új ismeretekre, illetve a régiek felfrissítésére. A képzés először a diagnózis megállapításakor, közlésekor válik aktuálissá. Ezt követően évente indokolt a „frissítés”, ám akkor hamarabb is, ha a kezeléssel nem sikerül elérni a kitűzött célértéket. Hasonlóan kritikus, újabb készségek kialakítását kívánó időszakok azok, amikor fény derül valamilyen szövődmény kialakulására, vagy amikor lényegesen változik a beteg élethelyzete.
Ha a páciensek megkapják a szükséges támogatást az önmenedzseléshez, az látványosan javíthatja a glikémiás kontrolljukat. Ez mérhető például az átlagos vércukorszintet jellemző HbA1c-értékkel is. Az ismertető által idézett összehasonlítás szerint: ha a hagyományos életmód- és gyógyszerterápiát kiegészítik a betegoktatással, úgy mintegy 0,45–0,57 százalékkal alacsonyabb HbA1c-t érhetnek el. A tudással és készségekkel felvértező támogatás eredménye abban is meglátszik, hogy így a betegek nagyobb arányban fogadják be életükbe a helyes táplálkozást és a fizikai aktivitást is. Ezzel párhuzamosan az önbizalmuk is nő, míg a betegség keltette stressz csökken.
Ennyi pozitív hatás mellett különösen visszás az a kép, amit e lehetőségek kihasználásáról mutatnak a nemzetközi felmérések. Eszerint „a diabétesz kórisméjét követően az első évben a betegeknek csak 5–8 százaléka vett részt szervezett képzésen”. A lehetséges okok között említik a hivatalos támogatás és a szakképzett oktatók hiányát, valamint az oktatás megfelelő finanszírozásának elmaradását.
Az ismertető arra is kitér, hogy az évek során nagyon sokat változtak a diabéteszesek „kiképzésének” formái és eszközei. Kezdetben jellemzően hagyományos tantermi oktatást kínáltak a kórházak a betegeknek és családjaiknak. Később térben is közelebb kerültek hozzájuk – akár helyi egészségközpontokban, gyógyszertárakban is szerveztek képzéseket –, illetve jobban a személyes igényekre szabták azokat. Nagy változást hoztak az internetalapú módszerek, az interaktív oktatóoldalak, a közösségi platformok, valamint a telefonos applikációk megjelenése. Ezekkel rendszerint sokkal könnyebb elérni a felhalmozott tudást, a segítő szakembereket és a sorstársak tapasztalatait is.
E felületek egyik legfrissebbje a Roche (Magyarország) Kft. által létrehozott diabetesedukacio.hu weboldal, melynek egyik különlegessége, hogy azzal nem csak a cukorbetegekhez kívánnak szólni, hanem a terápiájukat támogató szakápolóknak is kínálnak egy tréningsorozatot. Őket arra készítik fel, hogy jól tudják segíteni a pácienseket a terápiát segítő eszközök mindennapos alkalmazásában.
A segítséget elsősorban az 1-es típusú, inzulinos és inzulinpumpás cukorbetegeknek szánják. A keretet egy 12 részes videotréning adja, amely a kezelési stratégiáktól a mozgásterápiáig tekinti át a legfontosabb témákat úgy, hogy közben a legnagyobb figyelmet a diéta problémái kapják. Az egyes részek között azok haladhatnak tovább, akik az addigiakat már elég jól elsajátították, azaz a „záróvizsgán” is megfeleltek. Ahogy a már említett amerikai edukáció-ajánlás is kiemelte, a képzés növelheti a betegek magabiztosságát, s ezzel csökkentheti a betegség okozta stresszt. A diabetesedukacio.hu-n ezt azzal is igyekeznek segíteni, hogy akik eredményesen teljesítik a 12 részes tréninget, azok a végén egy elismerő dokumentumot is kapnak a tudásukról.
A cikket az Accu-Chek vércukormérők gyártója, a Roche Magyarország Kft. támogatta. AI/1/1/PRART/C/2021/02v
Katona József