Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2018.09.13.

Számtanóra

Miért érdemes megtanulni a szénhidrátszámolást?

A szénhidrát energiát adó tápanyag. Úgy kell a testünknek, mint autóba az üzemanyag. Túlzott fogyasztása – a szervezet számára szükséges mennyiségnél rendszeresen és lényegesen többet enni – éppúgy kerülendő, mint teljesen kihagyni az étrendből. De ez a többi tápanyagra is igaz.

Mielőtt felfedezték az inzulint, a cukorbetegeknél az étrend összeállításakor arra fókuszáltak, hogy minél kevesebb szénhidrátot tartalmazzon. Manapság is kiemelten figyelünk a szénhidráttartalomra, mivel ez az a tápanyag, amely a vércukorszintet befolyásolja, de nagyon szigorú megszorítása szükségtelen.

Minden cukorbetegnek ismernie kell, hogy mennyi szénhidrátot ajánlott ennie egy nap! Ön is kapott javaslatot a kezelőorvosától a napi energia- és szénhidrátbevitelre, az egyes étkezések szénhidráttartalmára vonatkozóan. Ez fontos támpont étrendje összeállításához. Például napi 1600 kcal energia-, 180 g szénhidráttartalmú étrend megoszlása: reggeli 40 g, tízórai 20 g, ebéd 50 g, uzsonna 20 g, vacsora 50 g.

A szénhidrátok három típusa

Ételeinkben háromféle szénhidrát lehet: emészthető cukrok (szőlőcukor, gyümölcscukor, répacukor, tejcukor, malátacukor), keményítő és a nem emészthető élelmirostok.

A cukrok szívódnak fel leggyorsabban, így a cukrot tartalmazó élelmiszerek, különösen a folyadékok hamar megemelik a vér cukorszintjét. A keményítőtartalmú élelmiszerek lassabban emelik a vércukorszintet, mint a cukrok, mert az emésztés során fokozatosan szabadul fel belőlük a glükóz (szőlőcukor). Az élelmirostok nem emészthetőek, így nem emelhetik a vércukrot. Épp ellenkezőleg, jelenlétükben a többi szénhidrát felszívódása is lassabb lesz. Éppen ezért előnyösebb barna kenyeret, barna rizst enni, amely a keményítő mellett élelmirostot is tartalmaz.

A szénhidráttartalmú élelmiszerek közül a hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket, italokat (cukrozott üdítők, dzsemek, sütemények) kerülni kell. Nem ajánlott a méz és az aszalt gyümölcsök.

Mennyi szénhidrátot lehet enni naponta?

„Megfelelő mennyiségben” fogyasztani azt jelenti, hogy figyelembe vesszük a testsúlyt, a fizikai munkavégzést, az életkort. Több szénhidrátra van szüksége például egy 30 éves, fizikai munkát végző férfinak, aki normál testalkatú, mint annak, aki 60 éves, keveset mozog és jelentős a testsúlytöbblete. Az ajánlott napi szénhidrátbevitel valahol 150–300 g között mozog.

Szénhidrátszámolás

Az ételekben lévő szénhidrátok emelik a vércukorszintet, lassan, gyorsan vagy nagyon gyorsan. Azokat az élelmiszereket, amelyek viszonylag kis mennyiségben is nagyon gyorsan emelik a vércukorszintet, érdemes kerülni. A lista élén a cukrozott folyadékok (cukrozott üdítők) állnak.

Egy nap az étrendi naplóból

Reggeli: 3 vékony szelet Pannónia sajt, 6 dkg rozskenyér, 4 szem olívabogyó, 1 db zöldpaprika, presszókávé 0,5 dl tejjel

Tízórai: 1 db nagyobb alma (25 dkg), 5 szem dió

Ebéd: csontleves cérnametélttel, töltött káposzta 4 db, kicsi

Uzsonna: natúr joghurt (125 ml), 2 evőkanál erdei gyümölcs (mirelit)

Vacsora: sült pisztráng (20 dkg) vajon, 10 dkg párolt mexikói vegyes zöldség, 4 evőkanálnyi petrezselymes burgonya

Miért érdemes a szénhidrátokat számolni?

A szénhidrátszámolás tanulást igényel. Nem egy hét alatt kell mindent tudnia, de fontos, hogy kezdje el a tanulást, bővítse ismereteit, tapasztalatait nap mint nap!

Hogyan lehet a szénhidrátokat számolni?

A táblázatban a napi szénhidrátmennyiség ötszöri elosztására adunk javaslatot
Az étrend napi szénhidráttartalma 175 g 200 g 225 g
Étkezések szénhidráttartalma
Reggeli 40 g 40 g 60 g
Tízórai 20 g 20 g 20 g
Ebéd 50 g 60 g 60 g
Uzsonna 15 g 20 g 25 g
Vacsora 50 g 60 g 60 g

Semmi baj, ha az első napokban nem tudja minden egyes étkezés szénhidráttartalmát kiszámolni. Írni, olvasni sem két hét alatt tanultunk meg az általános iskola első osztályában.

Ételek szénhidráttartalmának számolása

Ételek esetén már kicsit bonyolultabb a helyzet, ha szeretné kiszámolni a szénhidráttartalmukat.

A legegyszerűbb, ha a szénhidráttartalmú alapanyagok mennyiségét leméri főzés előtt, és abból szénhidráttartalmat számol egy-egy adagra vonatkozóan. Ha nyolcadagnyi mennyiséget főzött, akkor az össz-szénhidrátmennyiséget elosztja nyolccal.

Egy darab palacsinta szénhidráttartalmát úgy lehet kiszámolni legegyszerűbben, hogy amikor készíti a palacsintatésztát, leméri a tej és a liszt mennyiségét. Adott mennyiségű liszt és tej szénhidráttartalmát összeadja, majd elosztja a kisütött palacsinták számával és megkapja, hogy mennyi szénhidrát van egy palacsintában.

Saját „adatbázis”

Ezeket az adatokat érdemes megjegyeznie valamilyen módon, hogy ha ismét szüksége lesz rá, könnyedén felidézhesse. Az adatokat tárolhatja füzetben vagy okostelefonban. Amikor elkezdi építeni a saját „szénhidrát-adatbázisát”, kezdje azokkal az ételekkel, amelyeket gyakran fogyaszt.

Amikor egyre több élelmiszer, étel szénhidráttartalmát ki tudja számolni, nézze meg az étrendi naplóját. Vizsgálja meg, ugyanazt a szénhidrátmennyiséget ette reggelire, ebédre, vacsorára és köztiétkezésekre minden nap? Például minden reggel 40 g szénhidrátot evett? Vagy egyik reggel 40 g-ot, másik nap 60 g-ot? Nézze meg az étkezések időpontjait! Közel azonos időpontokban evett?

Ha ön ugyanazt a mennyiségű gyógyszert (vércukorcsökkentő tablettát) szedi minden nap, vagy ugyanabban az adagban adja az inzulint, akkor nehéz kontroll alatt tartani a vércukorszintjét, ha az étkezések időpontjai és/vagy a szénhidrátmennyiségek nagyon különböznek. Amikor egyik nap 7 órakor, másnap fél 9-kor reggelizik, vagy egyik nap 40 g, másnap 60 g szénhidrátot eszik reggelire.

Hasonlítsa össze étkezéseinek szénhidráttartalmát a kezelőorvos vagy dietetikus által javasolt értékekkel! Próbálja meg ezeket az értékeket közelíteni egymáshoz! Kérjen tőlük segítséget, ha szükséges! Amennyiben úgy gondolja, hogy az ajánlott szénhidrátmennyiség nagyon kevés önnek, azt is beszéljék meg!

Rendszeresen végezzen vércukor-önellenőrzést!

A nap során különböző időpontokban mérjen! Ne mindig csak reggel, vagy csak este. A javasolt mérési időpontokat, a vércukor-önellenőrzés gyakoriságát megbeszélheti kezelőorvosával. A mért eredményeket írja be a kezelési naplóba („vércukornapló”)!

A következő lépésben megvizsgálhatja az étrendi naplóját és kezelési naplóját úgy, hogy egymás mellé teszi őket és megnézi, hogy adott napon mit evett és hogyan alakultak a vércukorértékei. Az étkezés utáni vércukormérés, illetve a vércukorméréspárok (étkezés előtti és étkezés után 1,5 órával történő vércukormérések) fontosak. Azért, mert az étkezés előtt és után mért vércukorérték segít, hogy lássa a szénhidrátfogyasztás hatását a vércukorszintjére. Akkor is sokat segíthet, ha ön a szénhidrátszámolást tanulja.

Amennyiben sokat gyakorolja a szénhidrátszámolást, a konyhai mérlegtől és tápanyagtáblázattól távol is jó döntéseket hoz majd.

Kérje meg kezelőorvosát, hogy irányítsa dietetikushoz, akivel közösen kialakítják az ön egyéni étrendjét, amivel elégedett lehet, és segít a szénhidrátszámolással kapcsolatos készségek kialakításában.

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a diabetes2018/4. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!