Hogyan készüljünk fel a szakorvosi vizitre?
Miért megyünk szakorvosi vizitre? Egy kedves beteg válasza: mert egyedül ezt nem lehet jól csinálni! Ez valóban így van! Cukorbetegségben az orvosi munka eredménytelen, ha a beteg nem fogadja el az orvos tanácsait, de a beteg sem képes orvosi segítség nélkül egyensúlyban tartani cukorbetegségét.

Magyarországon diabetológiai szakellátó helyek jöttek létre, ahol megfelelően képzett diabetológus orvosok, diabetológiai szakápolók és dietetikusok végzik a gondozást. A gondozás célja a cukorbetegeket érintő kóros állapotok korszerű diagnosztikája és kezelése, valamint – a betegekkel szoros együttműködésben − a közel normális anyagcsere-állapot folyamatos fenntartása, vagyis a cukorbetegség akut és krónikus szövődményeinek megelőzése, a rosszabbodás lassítása és a betegek életminőségének javítása.
A gondozás szemlélete az utóbbi években megváltozott. Edukatív szemléletű gondozás folyik, ami a betegek mind nagyobb mérvű bevonását jelenti a gyógyítás folyamatába. Ez jelenti az elérendő célok közös meghatározását (vércukorérték, testsúlycsökkentés stb.), a megvalósítás eszközeinek, lehetőségeinek a megbeszélését (életmód, diéta, mozgás, gyógyszerek, inzulin, a társbetegségek gyógyítása). A kiértékelés folyamata, az ellenőrzés (HbA1c, túlsúly, vérnyomás, egyéb laboreredmények, önellenőrzés eredményei) és az újabb célok meghatározása mind e folyamat részét képezik.
Az eredményes munkának sok feltétele van! Az eredménytelenség, a bosszankodás, a kellemetlenségek elkerülése miatt készülni kell a szakorvosi vizitre:
Első alkalommal:
- vigyük magunkkal a beutalót, TB kártyát, személyazonosító és lakcímkártyát;
- készítsünk listát a korábbi betegségekről, a szedett gyógyszerekről (vagy vigyük magunkkal a gyógyszerdobozokat);
- vigyük magunkkal a vércukormérő készüléket és a tesztcsík dobozát;
- ha inzulinnal kezeltek vagyunk, vigyük magunkkal az inzulinbeadó peneket!
Kontrollvizitek alkalmával:
- az előző vizit után írjuk be a határidő naplóba a következő vizit időpontját, és tervezzük meg, hogy mikor menjünk laborba és más szakvizsgálatra (ha orvosunk erre beutalót adott), hogy a következő vizitre minden leletünk készen legyen;
- ha valamilyen probléma miatt nem tudunk a következő viziten megjelenni, ezt mielőbb jelezzük, és kérjünk új időpontot
- feltétlenül vigyük magunkkal az előző viziten kapott leletet;
- minden vizit előtt jelentkezzünk be a betegregisztrációnál;
- ha nevünk, lakcímünk, telefonszámunk megváltozott, azt feltétlenül közöljük mind a regisztrációnál, mind a szakrendelésen;
- feltétlenül vigyük magunkkal, ha van, a vércukor- és vérnyomás-naplónkat;
- készítsünk listát, hogy a viziten mit kell megbeszélni orvosunkkal: panaszok, szokatlan tünetek, lábfájdalmak, alacsony vércukor okozta rosszullétek (milyen napszakban, mi okozhatta), milyen egyéb problémánk van, ami befolyásolhatja közérzetünket, vércukraink alakulását;
- készítsünk listát, milyen, a szakrendelésen beszerezhető dokumentumokra van szükségünk (felírási javallat, recept, adóigazolás, jogosítvány-meghosszabbítási javaslat, beutaló esedékes szakorvosi vizsgálatokra, például szemészetre, érsebészetre stb.)!
A felsoroltakon túl az eredményes munka feltétele a megfelelő kommunikáció, vagyis hogy egymással megfelelő módon beszéljünk, így a betegek jobban megértsék az orvost, illetve az orvos is jobban megértse betegét. Az orvossal való találkozás általában stresszhelyzet, amikor megváltozik az emberek viselkedése. Van, aki hallgatag, van, aki szószátyár lesz, vagy éppen mindent elfelejt. Próbáljuk meg a fontosnak vélt információkat elmondani, az orvos kérdéseire célzottan válaszolni. Valós adatokat közöljünk, soha ne hallgassunk el lényeges információkat szégyenérzet, bűntudat miatt.
De a betegek is kérdezhetnek! Kérdezzenek bátran, amikor nem egészen világos az, amit az orvos kér, mert a kezelőorvos számára fontos, hogy betege pontosan betartsa a kért utasításait!
A szakorvosi vizit célja, hogy orvos és betege együttműködve közösen érjék el a kitűzött célt, a lehető legjobb egészségi állapot biztosítását. Ennek érdekében szükséges, hogy felkészüljünk a szakorvosi kontrollokra, majd a viziteken beszéljünk kevesebbet, de mondjunk többet. A megfelelő szakmai ismeret is csak jó orvos-beteg együttműködés révén segíthet!
Így maradhat humor Hofi Géza mondása: „Az orvos nem mondta, hogy mire írta a gyógyszert, én meg nem mondom meg, hogy mire szedem.”
Dr. Miléder Margit
belgyógyász, diabetológus szakorvos
