Feltöltés dátuma: 2014.10.09.

Diabéteszes gyermek az iskolában

Kisfiam 2 éve diabéteszes, szeptemberben kezdi a második osztályt, de most is ugyanúgy összeszorul a gyomrom, mint egy évvel ezelőtt, ha az iskolakezdésre gondolok.
A nyári szünet alatt gyakran vigyáztak gyermekemre a nagyszülők, és hiába tudom, hogy a lehető legjobb kezekben van, amikor megcsörren a telefon, az első gondolatom mégis mindig az, hogy „ugye nincs semmi baj?” Gondolom, minden diabéteszes gyermeket nevelő anyuka és apuka ismeri ezt az érzést. Mégis az igazi aggodalom akkor kezdődik, amikor gyermekünkre nem egy szerető családtag, hanem egy pedagógus felügyel, akinek egyszerre 20-30 kisgyerekre kell odafigyelnie.

Az elmúlt év tapasztalatait összegyűjtve szeretnék segítséget nyújtani a diabéteszes gyermeket nevelő szülőknek és néhány tanácsot adni a pedagógusoknak a cukorbeteg gyermek kezelésével kapcsolatban. Mivel minden egyes diabéteszes beteg kezelése más és más, ezért teljes körű kezelési tervet csak a gyermekét jól ismerő szülő tud készíteni a pedagógusnak.

Mire érdemes kitérnünk a kezelési tervben?

  • A vércukor ellenőrzése
    Mikor kell ellenőrizni a gyermek vércukrát? Milyen értékek között kell lennie?
  • Az inzulin beadása
    Mikor kell inzulint adni a gyermeknek, és mennyit? Ki adhatja be az inzulint? Hol kell tárolni az inzulint?
  • Étkezések
    Mikor és mit kell étkeznie a gyermeknek? Mikor van szükség plusz szénhidrátbevitelre, és mit kell ilyenkor adni a gyermeknek?
  • Mozgás, sport
    Mi a teendő intenzív testmozgás esetén? Kell-e vércukrot mérni előtte, szükség van-e többlet szénhidrátbevitelre, ha igen, mit kaphat a gyermek? Nagyon fontos, hogy ne kezdjen testmozgásba a gyermek, ha túl alacsony (4 mmol/l alatti) vagy ha nagyon magas (15 mmol/l feletti) a vércukorszintje!
  • Hipoglikémia (alacsony vércukor)
    Mit jelent a hipoglikémia? Mik a tünetei? Mi okozhatja? Hogyan kezeljük a hipoglikémiát?
  • Hiperglikémia (magas vércukor)
    Mit jelent a hiperglikémia? Mik a tünetei? Mi okozhatja? Hogyan kezeljük a hiperglikémiát?
  • Elérhetőségek
    Mikor és kit kell értesíteni? Szülők elérhetősége, orvosi ügyelet elérhetősége.

Mit tehetünk szülőként?

  • Legyen elérhető az iskolában az összes szükséges eszköz: vércukormérő készülék, elegendő tesztcsík, inzulin, megfelelő táplálék hipoglikémia kezelésére és a glucagoninjekció súlyos hipoglikémia esetére.
  • Konzultáljunk a tanárokkal a diabéteszről, a gyermek kezeléséről! Minél többet tudnak a betegségről és a gyermekről, annál többet tudnak segíteni. Nagyon fontos, hogy használni tudják (és merjék) a glucagoninjekciót szükség esetén.
  • Legyünk mindig elérhetők! Valaki (anya, apa, nagyszülő), aki a gyermek intenzív kezelésében részt vesz, legyen mindig elérhető, hogy szükség esetén tanácsot tudjon adni a pedagógusnak!
  • Tanítsuk meg gyermekünket a vércukormérésre és az inzulin beadására! Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy milyen vércukorértékek tartoznak a megfelelő tartományba, és milyen értékek esetén szóljon a pedagógusnak (amennyiben egyedül, felügyelet nélkül méri a vércukrát). Javaslom, hogy az inzulin beadását a kisgyermek mindig tanári felügyelet mellett végezze.
  • Beszéljük meg gyermekünkkel, hogy minden esetben szóljon a pedagógusnak, ha nem érzi jól magát! Különösen akkor, ha a hipoglikémia jeleit észleli magán a gyermek, fontos, hogy merjen szólni a pedagógusnak. Tudassuk a gyermekkel, hogy alacsony vércukorszint esetén bármikor – akár óra közben is – étkeznie kell.

Mit tehetünk pedagógusként?

  • Legyünk tisztában azzal, hogy a diabétesz megfelelő kezelés mellett állapot és nem „veszélyes kór”! A diabétesz életen át tartó kezelést és napi 24 órán keresztüli odafigyelést igényel. Megfelelő gondoskodás esetén kordában tarthatók a vércukorértékek, és a későbbiekben sem alakulnak ki szövődmények. Nem megfelelő kezelés esetén azonban könnyen életveszélyes állapotba kerülhet a beteg, ezért nagyon fontos, hogy a kezelés alapvető ismereteit elsajátítsuk.
  • Tudjuk, hogy valamennyi diabéteszes gyermek különbözik egymástól! Ha ismerünk is más cukorbeteg gyermeket, soha ne feledkezzünk meg arról, hogy minden gyermeknél más és más tünetei lehetnek a hipoglikémiának és minden egyes gyermek kezelése sajátos. Ezért is jelent nagy segítséget a szülők által készített diabéteszkezelési terv.
  • Mindig figyeljük a hipoglikémiát jelző tüneteket! Ha a gyermeken alacsony vércukorszintre jellemző tüneteket észlelünk, mérjük meg a vércukrát, és ha szükséges, adjunk neki gyorsan felszívódó szénhidrátot (pl. szőlőcukor, gyümölcslé, tej stb.). Soha ne hagyjuk felügyelet nélkül a gyermeket, ha felmerül a hipoglikéma gyanúja. Biztosítsunk lehetőséget a gyermeknek arra, hogy ha alacsonynak érzi a vércukrát, bármikor ellenőrizhesse azt, és ha alacsony a vércukra, bármikor (akár óra közben is) ehessen a gyermek.
  • Ha a gyermek hányt, azonnal értesítsük a szülőket!
  • Figyelmeztessük a gyermeket a tízórai és uzsonna elfogyasztására! Előfordulhat, hogy a gyermek még nem ismeri az órát, vagy belefeledkezik a játékba, ezért mindig kérdezzünk rá, hogy elfogyasztotta-e a tízórait, uzsonnát. Hamar hozzászokik majd a gyermek a napi rutinhoz. Nagy segítséget jelenthet számára egy ébresztőfunkciós karóra (több ébresztési időpont beállításával), amely figyelmezteti őt az étkezésekre.
  • Ne bélyegezzük meg a gyermeket! Kezeljük úgy, mint az összes többi gyereket.
  • Mindig legyen nálunk szőlőcukor vagy gyümölcslé! Ha sétálni, kirándulni megy az osztály, mindig legyünk felkészülve egy esetleges hipoglikémiára, ezért mindig vigyük magunkkal a gyermek táskáját a szükséges felszerelésekkel (vércukormérő, szőlőcukor, glucagoninjekció).
  • Szükség esetén engedjük ki a gyermeket a mosdóba! Magas vércukorszint (hiperglikémia) esetén itassunk minél több folyadékot a gyermekkel, és engedjük ki akár óra közben is a mosdóba. A gyakori vizelési inger a hiperglikémia velejárója, a magas vércukortól a vesék vizeletkiválasztással próbálnak megszabadulni.
  • Ne tartsunk édességet az osztályban, ne adjunk cukorkát, süteményt a gyerekeknek! Egy diabéteszes gyermek nap mint nap számtalanszor találkozik azzal a helyzettel, hogy nem eheti azt az ételt, amelyet társai esznek. Ne fájdítsuk még jobban a szívét azzal, hogy édességet kínálunk az osztályban a többi gyermeknek.
  • Tájékoztassuk a gyermek betegségéről az összes pedagógust, akik kapcsolatba kerülnek vele! Nagyon fontos, hogy mindenki ismerje a legfontosabb teendőket, legyen szó akár délutáni napközi otthonos felügyeletről vagy helyettesítésről.
  • Beszélgessünk osztályfőnöki órán a gyerekekkel a diabéteszről! Meséljünk a gyerekek számára is érthetően a cukorbetegségről. Fontos, hogy ők is megismerjék ezt a betegséget, és észrevegyék társukon a hipoglikémia jeleit. Beszélgessünk a helyes táplálkozásról. (Ajánlom „Lenny, a cukorbeteg oroszlán” gyerekeknek készített oktatófilm levetítését.)
  • Szerezzünk minél több ismeretet a diabéteszről! Minél több ismerettel rendelkezünk, annál biztonságosabban tudjuk majd kezelni a gyermeket.

Reményi Réka
Herceghalom

Megjelent a diabetes2011/4. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!