Innovatív megoldás a diabéteszes gyerekek integrációjára
Szurikáta Foglalkozás
A mi társadalmi problémánk: a „diabétesz” integrációja
A mi társadalmi problémánk a diabéteszes gyerekek óvodai, iskolai integrációja, társaik érzékenyítése és a diabéteszről megbízható információkkal való ellátása, játékos módon, orvostanhallgatók vezetésével. Azzal, hogy nagyon nehéz a diabéteszes gyereknek visszatérnie a diagnózis után saját óvodai csoportjába, iskolai osztályába, mindegyikünk tisztában van. Nagyon kevés ismerettel rendelkeznek az „átlagos gyerekek” és pedagógusaik az 1-es típusú diabéteszről, sokszor tabuként kezelik azt. Mégsem indultak megoldást kereső kezdeményezések.
A Szurikáta Alapítvány 2015-ben tartotta az első Szurikáta Foglalkozásokat a Csepeli Gyermekdiabétesz Napok keretében Bui Phi Vanthu vezetésével. A következő tanévekben mindig egy-egy rangidős, tapasztalt medika lett a programvetető, dr. Dancs Kitti, dr. Sinka Dorina, Zavada Tina és jelenleg Varga Csenge. A programhoz 2018-ban csatlakozott Tesic Anna, Túri Anna és Váczi Fruzsina.
Én most elromlottam?
Hasonló, krónikus beteg gyermeket saját közösségében játékos módon, társai érzékenyítésével és edukációjával segítő foglalkozás Magyarországon biztosan nincs, de Európában sem ismerünk hasonlót. Pedig a gyerekek szoronganak: megmaradnak-e a barátaik? Nem fogják-e őket kicsúfolni a szúrások vagy az étkezési megszorítások miatt? Sokszor értéktelennek, elromlottnak, másnak érzik magukat. Lelkileg bezárkóznak, nem beszélnek a betegségükről, a szükséges kezeléseket a gyermek-közösségükben titokban vagy nem végzik el, mert szégyellik.
Információhiány
Az átlag magyar felnőttek és gyermekek a gyermekkori diabéteszről szinte semmilyen információval nem rendelkeznek, összekeverik az időskori diabétesszel, azt gondolják, hogy a gyermek a helytelen életmódja miatt betegedett meg. („Ne egyél annyi csokit, mert te is cukorbeteg leszel, mint Pistike!” – ijesztgetik, tudatlanságuk miatt egyébként teljesen hibásan, a diabéteszes gyermek társait saját szüleik.)
Játékos módon, a gyermekek nyelvén és az érintett gyermek saját kortársi közösségében keressük a megoldásokat foglalkozásunkkal a közösségbe való visszatérés támogatására, a betegség tabuvá válásának és a gyerek elszigetelődésének megakadályozására, a tévhitek lebontására.
A gyógyszer te magad vagy!
Orvostanhallgatókat ösztöndíjjal, magas fizetéssel próbáltak már egy-egy szakterületnek megnyerni, mi viszont azzal, hogy megtapasztalhatják: saját személyiségük maga a „gyógyszer”, a puszta jelenlétükkel és szavaikkal pozitív változásokat képesek generálni egy nehéz élethelyzetben lévő gyermek életében.
A Szurikáta Foglalkozás elnyerte a bécsi székhelyű SozialMarie társadalmi innovációs díj magyar közönségdíját és a szakmai zsűri 8 ország 250 pályázata közül a legjobb 8 közé sorolta.
A SozialMarie díj valamilyen ismert társadalmi problémára adott eredeti, addig nem létező megoldásokat jutalmaz, azok között is kiemelten azokat, amelyek hosszú távon is működőképesek és a módszer más problémákra is alkalmazható.
Elszigetelődés, tabu, tévhitek
Foglalkozásunk elsődleges és legfontosabb rövid távú célja, hogy segítségére legyen a frissen diagnosztizált, emiatt traumán átesett diabéteszes gyermeknek abban, hogy minél zökkenőmentesebben vissza tudjon illeszkedni saját gyermekközösségébe krónikus betegségével együtt. Ehhez számára a saját kortársi közösségében, vagyis az óvodai csoportjában vagy iskolai osztályában nyújtunk segítséget játékos gyermekfoglalkozás vagy rendhagyó környezetismeret-óra keretében, orvostanhallgatók vezetésével.
A foglalkozás eszköz arra, hogy megkönnyítsük számára a vele történtekről, az életmódját érintő változásokról és a szúrásokkal, fájdalommal járó kezelésekről való mesélést, hogy megmutassuk, ez sok gyereket érintő probléma, amiről lehet és kell beszélgetni másokkal. Alkalmat teremtünk arra, hogy társai kipróbálhassák a diabétesz eszközeit, kérdéseket tehessenek fel a diabéteszről.
Az egészségügyi szakemberek által játékos formában átadott, célzott ismeretanyag segít a betegséggel kapcsolatos, már az egészen kicsi gyerekekben is élénken élő tévhitek „lebontásában” (például a gyermekkori diabéteszt a túlzott szénhidrátfogyasztás okozza) és a valóban fontos és betartandó szabályok (vércukormérés, inzulinbeadás, étkezés) megismerésében. A gyermekek megtudják azt is, mikor lehet szüksége diabéteszes társuknak a segítségükre, és milyen módon tudnak segítséget nyújtani neki.
Másodlagos célok
A projekt hosszú távú célja a már kialakult betegség lehető legjobb menedzselésének, az erős terápiás együttműködésnek és a betegségbelátásnak a támogatása. A foglalkozás hatására az érintett gyermekek jobban elfogadják az állapotukat, és ez hosszú távon egészségesebb és szövődménymentesebb élet irányába támogatja őket.
Azok a gyermekek, akiknek az osztálytársait edukálták a diabéteszről, jobbnak értékelték életminőségüket, mint azok, akiknél ez nem valósult meg. Ezt a kutatási eredményt a pedagógusoktól és a szülőktől hozzánk érkező visszajelzések is alátámasztják. Egy édesanya úgy fogalmazott, hogy a Szurikáta Foglalkozás a kisfiának azt jelentette, hogy a diabéteszéhez – amelynek eddig csak a hátrányait látta – végre valami pozitív dolog és élmény párosult.
Célunk, hogy a foglalkozással „átkeretezzük” a betegséget, a gyerekek a nehézségek mellett azt is lássák, hogy sokféle szempontból nagyon is büszkék lehetnek magukra.
Kocsisné Gál Csilla