Orvosok üzeneteiTájékozottságTeljes életHelyes életmódReceptek

Diabetes és Hypertonia Magazin

Étkezési rend analóg inzulinok adása esetén

Étkezési rend analóg inzulinok adása esetén

Szerző: Kicsák Marian

Az alábbiakban néhány napi mintaétrendet és néhány különleges receptet találnak. A mintaétrend úgynevezett analóg inzulinnal kezelt betegek részére készült. Miután a napi szénhidrátbevitelt 3 főétkezésre és az esetek egy részében egy kisétkezésre kell elosztani, a főétkezések a „szokásosnál” nagyobb szénhidráttartalmúak.

 Tovább
Mintaétrend nyári–őszi időszakra

Mintaétrend nyári–őszi időszakra

Szerző: Kicsák Marian

Az alábbiakban egy mintaétrendet olvashat. Ez egy csökkentett energiatartalmú, napi 150 g szénhidrátot tartalmazó étrend, nyári-őszi időszakra. Az egyes étkezések átlagos szénhidráttartalma: reggeli 30, tízórai 10, ebéd 40 g, uzsonna 15 g, vacsora 40 g, utóvacsora 15 g.

 Tovább
Diéta mediterrán módra

Diéta mediterrán módra

Szerző: Kicsák Marian

A mediterrán étrend nem különleges étkezési terv, csupán a mediterrán országok lakói hagyományos étkezési szokásainak összessége.
Minél szorosabban követi valaki a hagyományos mediterrán étrendet hosszú időn keresztül, annál inkább csökken a kockázata a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának. Ezért a mediterrán étrendet alkalmazók hosszabb ideig élnek.

 Tovább
Miért jó a mediterrán étrend?

Miért jó a mediterrán étrend?

Szerző: Kicsák Marian

A II. világháború után a mediterrán térségben életmóddal, táplálkozással kapcsolatos felmérést végeztek, többek között Krétán is. Az eredmény azt volt, hogy a tradicionális életmódot folytató, nem kifejezetten jó anyagi körülmények között élő családoknál több krónikus megbetegedés ritkábban fordul elő, mint az európai átlag. Jól látható volt az is, hogy hosszabb életkort éltek meg ezen életmódot folytató emberek. Ez meglepte a tudományos közéletet, és azonnal vizsgálni kezdték az okokat. Jó fél évszázaddal később is sokakat foglalkoztat a kérdés, mi a mediterrán étrend titka?

 Tovább
Nyár, szabadság, utazás

Nyár, szabadság, utazás

Szerző: Kicsák Marian

Ahhoz, hogy átadhassuk magunkat a nyaralás örömének, néhány dolgot érdemes átgondolni. Az utazásnak nemcsak örömtelinek kell lennie, hanem biztonságosnak is ahhoz, hogy igazi élménnyé váljon.

 Tovább
Éttermi étkezés

Éttermi étkezés

Szerző: Kicsák Marian

Étteremben enni néha jó. Szépen terített asztalok, kellemes atmoszféra, kitűnően elkészített ételek. Lehet különleges alkalom, vagy csak egy kellemes program, amikor az otthoni konyhai előkészületek és főzés helyett étterembe indul az ember. Hogyan teheti kellemes élménnyé az éttermi étkezést ahelyett, hogy azon aggódna, hány száz kilokalóriát fog megenni? Vagy azon rágódna, hogy biztosan az egekbe fog szökni a vércukorszintje, ha ezt vagy azt megeszi? Talán érdemes előzetesen néhány jó döntést hozni, és utána már csak élvezni a finom ételeket.

 Tovább
Kicsák Marian: Főzzünk közösen!

Kicsák Marian: Főzzünk közösen!

Szerző: Kicsák Marian

Ha feltesszük magunknak a kérdést: mit jelent számomra az étkezés – vajon milyen válaszunk van erre? Azt gondolom, sokféle lehet. Az ételek a szükséges tápanyagokat adják a testemnek, egyfajta „üzemanyagot” jelentenek, hogy energiám legyen a feladataim elvégzéséhez…

 Tovább

Kicsák Marian: Az egészséges táplálkozás és a gyorséttermi étkezés

Szerző: Kicsák Marian

Amikor kisgyerek voltam, nem szerettem minden egészséges ételt. Különösen télen kevés zöldséget ettem, és a főzelékfélék sem tartoztak a kedvenceim közé. Gyermekként nem különösebben gondolkodtam azon, hogy egy étel egészséges-e. A szüleim igyekeztek finoman terelgetni, mit egyek elsősorban, mit korlátozottan.

 Tovább
Mérlegeljük, miből mennyit eszünk

Mérlegeljük, miből mennyit eszünk

Szerző: Kicsák Marian

Megengedő dietetikusnak gondolom magam, aki nem tilalmak sorával áll elő, hanem abban segít, hogyan lehet finomakat enni úgy, hogy a vércukorszint mindig a kívánt tartományon belül maradjon. Fontosnak tartom, hogy amikor megválasztjuk, mit együnk, vegyük figyelembe, mennyire értékes az a szervezet számára (vitaminok, ásványi anyagok, élelmirost-tartalom). De ugyanúgy fontos, hogy az étkezés legyen öröm, az étel finom. A diétás étkezéshez is szorosan tartozzon a szépen terített asztal, az ízletes ételek sora, és a jó asztaltársaság. Az étel minőségét a mennyiségnél mindig is nagyobbra értékeltem.

 Tovább
Tudatos élelmiszervásárlás

Tudatos élelmiszervásárlás

Szerző: Kicsák Marian

Mindannyian elindulunk naponta vagy hetente néhány alkalommal, hogy megvásároljuk a szükséges élelmiszereket. Van, amikor tervezünk, és gondosan összeállított bevásárlólistával indulunk útnak. Némelykor pedig csak „beesünk” egy élelmiszerüzletbe. Ilyenkor előfordulhat, hogy rádöbbenünk, vettünk néhány nem feltétlenül szükséges dolgot is. Ha pedig már megvettük, nagy valószínűséggel meg is fogjuk enni.

 Tovább
Édes íz a cukorbetegek étrendjében

Édes íz a cukorbetegek étrendjében

Szerző: Kicsák Marian

Sokunk szótárában a legszebb és legfontosabb szavak: édesanya, édesapa. Régen sokat lehetett hallani a kifejezést: édes anyaföld. Mintha az édes valami csodát, valami lényegeset rejtene és adna.

 Tovább

Az akadályok leküzdése

Szerző: Kicsák Marian

Az Együtt erősebbek vagyunk – civil program keretében e lapszámunkban már olvashattak egy cikket a megfelelő táplálkozás fontosságáról. Ehhez kapcsolódva most praktikus tanácsokat kapnak: hogyan valósítsák meg a helyes elképzeléseket.

 Tovább

Mit, mikor és mennyit?

Szerző: Kicsák Marian

A táplálkozástudomány kimondja, hogy nincs önmagában egészséges vagy egészségtelen étel, élelmiszer, csak a táplálkozás egésze lehet előnyös vagy káros az egészségre. Nincsenek „bűnös” táplálékok, csak arra kell figyelni, hogy mit, milyen gyakran és egyszerre milyen mennyiségben fogyasztunk.

 Tovább

Cukorbeteg diéta = egészségmegőrző táplálkozás

Mit egyen a cukorbeteg?

Szerző: Kicsák Marian

Táplálkozási szokásaink és az egészségi állapotunk között szoros összefüggés van, amelyet számos tudományos vizsgálat igazol. A táplálkozással összefüggő betegségek (főként a szív- és érrendszeri betegségek, elhízás) megfelelő étrend esetén megelőzhetők, vagy kialakulásuk kockázata jelentősen csökkenthető. Az étrendfüggő betegségek kialakulásában életmódi és környezeti tényezők is szerepet játszanak, a táplálkozás mintegy 30 százalékban tekinthető oknak.

 Tovább

Karácsonyi készülődés: lélekben és a konyhában

Szerző: Kicsák Marian

A karácsonyi készülődés az adventi időszakban veszi kezdetét. Az utcákon megjelennek a karácsonyi fények, otthonunkat apró díszekkel öltöztetjük fel, lelkünk egyre erősebben vágyik a meghittségre.

 Tovább
 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta, a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!