Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2012.02.28.

„Az vagy, amit megeszel”

Ön egészségesen étkezik?

A jó táplálkozás és a rendszeres testmozgás segítheti önt abban, hogy minél tovább egészséges maradjon és hosszú életű legyen. Minden, amit megeszünk, megiszunk hatással van a szervezetünk működésére. Ezért ismernünk kell, mire van szüksége a szervezetünknek, és az étkezéssel kapcsolatban helyes döntéseket kell hozni napról napra.

Testünknek szüksége van tápanyagokra: fehérjére, szénhidrátra, zsírra, vitaminokra, ásványi anyagokra. Ezeket megfelelő mennyiségben, kiegyensúlyozottan kell ennünk, hogy az étel számos betegségtől megvédjen minket. Egyik tápanyagból sem ajánlott túl sokat vagy túl keveset bevinni a szervezetünkbe. Ha megtaláljuk azt a bizonyos egyensúlyt az étkezésben, megvédhetjük a szívünket, érrendszerünket, jól fog működni az immunrendszerünk, és a daganatos megbetegedések kialakulásának a kockázata is csökkenni fog.

Ha valamely tápanyagból hiányos az étrendje, vagy éppen túl sokat tartalmaz, és ez már hosszú ideje fennáll, az bizony a jövőben problémát okozhat. Például összefüggés van a túlzott állati eredetű zsírok fogyasztása (kivétel a halak zsírja) és az érelmeszesedés között. Következésképpen, ha vigyázni szeretne az érrendszerére, akkor figyeljen oda, mikor, milyen gyakran, milyen mennyiségben eszik például zsíros húsokat, tejtermékeket.

Ahhoz, hogy tartani tudja az egészséges testsúlyt, vagy elérje azt, figyelni kell, mennyi energiát visz be az ételekkel és mennyit használ fel a mozgással.

Az ön életmódja egészséges? Ha ön már helyesen táplálkozik és rendszeresen sportol vagy végez fizikai munkát, akkor gratulálunk. Ha nem, akkor igyekszünk majd segítséget adni a szükséges változtatásokhoz, a helyes utat megmutatva. Szeretne az életmódján javítani? Gondolkodjon el, miért akarja a változást, milyen céljai vannak!

Teszt

Első lépésként azt javasoljuk, hogy vizsgálja meg életmódját az alábbi kérdőív segítségével. Jelölje be a megfelelő válaszokat az alábbi kérdéseknél, majd olvassa el az értékelést.

Kicsák Mariandietetikus


1. Hányszor étkezik egy nap?

 
 
 
 

2. Milyen ételeket eszik a főétkezések között?

 
 
 
 

3. Milyen tejtermékeket fogyaszt elsősorban?

 
 
 
 

4. Mennyi zöldséget és gyümölcsöt eszik egy nap?

 
 
 
 

5. Milyen gyakran eszik vöröshúsokat (sertés-, marhahús, vadhús)?

 
 
 
 

6. Milyen gyakran fogyaszt halat?

 
 
 
 

7. Milyen zsiradékot (állati eredetű zsírok vagy növényi olajok) használ az ételei elkészítésekor?

 
 
 
 

8. Milyen típusú folyadékokat iszik általában?

 
 
 
 

9. Amikor nem otthon étkezik (hanem pl. étteremben, menzán), mit szokott általában választani?

 
 
 
 

10. Milyen gyakran végez testmozgást?

 
 
 
 

11. Milyen gyakran néz televíziót és/vagy ül számítógép előtt?

 
 
 
 

12. Dohányzik? Ha igen, hány szálat egy nap?

 
 
 
 

13. Milyen gyakran fogyaszt alkoholos italokat, és mennyit?

 
 
 
 

Cikkajánló

Láthatatlanul látványos fogyás A túlsúlyosok és elhízottak aránya alapján felállított listán Magyarország a világon a harmadik, Európában pedig az első sajnálatosan. Aggasztóak a hazai adatok, három felnőttből kettő, míg 2 és 17 éves kor között minden ötödik gyermek túlsúlyos vagy elhízott. Az elmúlt két évtizedben megháromszorozódott a túlsúlyos gyerekek száma hazánkban. A WHO megfogalmazása szerint a kóros kövérség a legnehezebben és legeredménytelenebbül kezelhető krónikus betegség. Az elhízás napjaink egyik népbetegsége, amely nemcsak esztétikai gond, hanem globálisan komoly egészségügyi probléma is. Az elhízottság növeli számos betegség kialakulásának a kockázatát, mint például a hipertóniáét, a szív- és érrendszeri megbetegedésekét, a 2-es típusú cukorbetegségét.  … Tovább
Gyümölcsöt mindennap – de csak mértékletesen! Mi az az ennivaló, ami zamatos, lédús, illatos és színes? A gyümölcs. Olyan táplálék, amely „megdolgoztatja” az érzékszerveket. A nyár eljöttével a gyümölcsfák ágai sokszor szinte roskadoznak a termés súlya alatt. A piacok asztalai, az üzletek polcai megtelnek jobbnál jobb, finomabbnál finomabb gyümölcsökkel. Éppen ezért itt az ideje, hogy élvezzük a lédús, idény adta, zamatos, friss gyümölcsöket. A mértékletesség persze itt sem árt!  … Tovább
Ízek, színek bűvöletében – Zöldségek tavasszal Kora tavasszal új színekre, formákra, új ízekre vágyom. Amint megjelennek az első tavaszi virágok, lelkesen vásárolok belőlük, és otthon napokig gyönyörködöm bennük. A kedvencem a tulipán és a nárcisz. Az ételekben is szeretem a színességet, zöld, sárga, piros… Önök is így vannak ezzel? A sokszínűség jó a szemnek, de jó az egészségünknek is.  … Tovább
Miért előnyös az édesítőszerek használata? Magyarországon évről évre nő a cukorbetegek száma: a 2015-ös adatok szerint tízezer lakosra több mint 1200 diabéteszes beteg jutott, ami több mint kétszerese a másfél évtizeddel korábbinak. Ezért is egyre fontosabb, hogy a hétköznapi élelmiszerek is szolgáljanak alternatívával a diabéteszben szenvedőknek. A cukor pótlása alacsony kalóriatartalmú édesítőszerekkel például segíthet a vércukorszint megfelelő szabályozásában és az egészséges testsúly fenntartásában.  … Tovább
Mit együnk? Valójában nem is az a kérdés foglalkoztat engem, ami a címben szerepel, sokkal inkább az, milyen táplálkozással kapcsolatos témákról írjunk a Diabetesben.  … Tovább

Régebben ciki volt, ma trendi – az élelmiszerallergia

 Fekete Gyöngy

Nemrég csodálatos étteremben jártam – hogy mesélni tudjak róla önöknek. Budapesten, az Andrássy úton egy 68 szobás, 4 csillagos szálloda földszintjén, illetve alagsorában található a La Perle Noire (Fekete Gyöngy) étterem, amely épp olyan, mint a neve: fekete, de mint egy gyöngyszem, olyan szép.  … Tovább

Cimkefelhő:beszámoló cukorbetegség (diabétesz) családorvos edukáció hirdetés jog kezelés könyv közösség lexikon magas vérnyomás megelőzés mintaétrend önellenőrzés piac psziché recept személyes szövődmények táplálkozás társbetegségek testmozgás teszt

Szerzők:Dr. Ádám Ágnes, Ambrus Zsófia, Dr. Antalics Gábor, Dr. Bakó Barnabás, Dr. Barna István, Dr. Barta László, Dr. Elek Sándor, Faludi Viktória, Dr. Földesi Irén, Prof. dr. Gerő László, Gyurcsáné Kondrát Ilona, Herth Viktória, Dr. Jermendy György, Kicsák Marian, Dr. Mátyus János, Nagy Gyuláné Tajti Éva, Dr. Pados Gyula, Dr. Simonyi, Dr. Sudár Zsolt, Szőke Mária, Szűcs Zsuzsanna, Tihanyi András, Dr. Tschürtz Nándor, Dr. Zajkás Gábor

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!