Szerző: Lázár Virág Feltöltés dátuma: 2011.11.25.

Újévi fogadalmak

Mentsd meg önmagad!

Az év vége a legtöbb embert arra sarkallja, hogy fogadalmakat tegyen. A leggyakoribb újévi fogadalom az alkoholról és a dohányzásról való leszokással, illetve a fogyókúra elkezdésével kapcsolatos. Sokan úgy gondolják, nem is lesz olyan nehéz dolguk, hiszen ők csak azért ittak, mert a többiek is…, csak akkor szívnak el egy cigit, ha gondjuk van.., és hát jutalomként igazán megérdemelnek egy kis sütit... Igen, így kezdődik – csak egy rossz szokás, amiről bármikor le tudnék mondani, ha akarnám…, de most nem akarom. Aztán észrevétlenül kialakul a függőség, ami már rabbá teszi az embert. És a nagy terv elkezdése után hamar kiderül, hogy a rabságból szabadulni nem könnyű, most pedig a test és a lélek is szenved az elvonási tünetektől. A motiváció, az elhatározás komolysága, átgondoltsága, az akaraterő, a kitartás elengedhetetlen az újrakezdéshez, de előfordulhat, hogy segítségre lesz szükség. Segítség pedig bőven van, éljen vele! A kitűzött cél legyen reális, és ne legyen túl szigorú magához, ha nem azonnal sikerül elérni. Néhány módszer és példa bemutatásával, illetve a kockázati tényezők ismertetésével szeretném ösztönözni kedves „fogadkozó” olvasóinkat fogadalmuk megvalósítására.

1. fogadalom: Abbahagyom az ivást!

Ennek a fogadalomnak szenteltem a legtöbb figyelmet, mert az alkoholizmusnak nagyon súlyos következményei lehetnek nemcsak a betegségben szenvedőre, hanem a környezetére nézve is.

Mindenekelőtt egy kis statisztika, hány embert is érint és milyen káros hatásai vannak a túlzott alkoholfogyasztásnak. Világszerte és évente 2,5 millió, Magyarországon mintegy nyolcezer ember halála vezethető vissza túlzott alkoholfogyasztásra. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2010-ben globális alkohol-stratégiát fogadott el, amely tíz cselekvési területet jelöl meg. Ezek között szerepel a megfelelő kezelési programok biztosítása, a közösségi akciók, a megelőzés (prevenció), az alkoholtermékek elérhetőségének, reklámozásának és marketingjének korlátozása, a megfelelő adó- és árpolitika kialakítása, valamint az ittas vezetés megelőzése.

A mértéktelen alkoholfogyasztás kockázati tényezője a szív- és érrendszeri, egyes rákos, emésztőszervi és pszichiátriai, ideggyógyászati megbetegedésnek. Sok baleset és öngyilkosság írható a számlájára, terhesség esetén a magzat is károsodhat. Számos esetben alkohol hatása alatt történnek bűncselekmények, szabálysértések. A munkahelyi következmények súlyosak lehetnek, a család élete pokollá változhat.

Magyarországon más országokhoz képest komolyabb problémát jeleznek az alkoholfogyasztási szokások. A nyolcvanas évek személyenkénti és évente mintegy 13 liter tömény szeszben megadható alkoholfogyasztása a kilencvenes évekre kissé csökkent, ám az új évezredben elérte a 11–12 liter közötti mennyiséget, majd újra emelkedni kezdett. Mindebben több tényező is közrejátszik, pl. a stressz, a munkanélküliség, a teljesítményorientáltság és az ezekből adódó pszichoszomatikus megbetegedések. (Forrás: Aszklépiosz-fórum)

Mindnyájan – tisztelet a kivételnek – átéltük már az „alkoholos befolyásoltság” állapotát. Sok mindentől függ, hogy kinél milyen hatást vált ki az alkohol. Az esetek többségében a szeszes ital fogyasztása oldja a feszültséget, ellazultságot vagy feldobott állapotot idéz elő, az ember fia/lánya bátrabban mond ki dolgokat, úgymond őszintére issza magát. Ám, ha ugyannak az állapotnak eléréséhez egyre több és több pohárhoz kell nyúlni, vagy ha már keresi az alkalmat az ivásra, majd ez rendszeressé kezd válni, illetve meghatározza az életét, akkor kezdődik a probléma. Nagy gond, hogy az alkoholista nem hajlandó beismerni, hogy az alkohol rabja lett, és segítséget kell kérnie. A környezet előbb felismeri a helyzet súlyosságát, mint maga az érintett.

„Elsődleges célunk józannak maradni és másokat is a józanság útjára segíteni”

A következő interjú pozitív példaként szolgál. Péter 13 évig alkoholos „mámorban” élt, de 20 éve erős akaraterejének és az Anonim Alkoholisták szervezetének (AA) köszönhetően absztinens, és nemcsak a közösség tagjává vált, de aktív tevékenységet folytat azért, hogy másoknak is sikerüljön józannak maradni.

– Mikor kezdődött az alkoholproblémája?

– Erre nehéz válaszolni, mert nem egyszerre lettem folyamatos nagy ivó, hanem észrevétlenül csúsztam bele a mindennapos ivásba. A kezdetekkor csak a születés- és névnapokat ünnepeltem meg itallal. A függőség kialakulását azonban nem lehet pontos időhöz kötni. Tény, hogy a honvédségben eltöltött idő jelentős szerepet játszott alkoholfogyasztásom rendszeressé válásában.

– Volt valami kiváltó ok, tényező, ami miatt az ivászatba menekült?

– Gyerekkoromban elvágtam a kezem, és egészségügy híján pálinkával fertőtlenítették a sebet. Lévén, hogy elég félénk fiú voltam, az első ital feloldotta gátlásaimat, és később már megoldásként használtam. Így csúsztam észrevétlenül a függőségbe.

– Az alkoholizmus okozott Önben személyiségi változásokat?

– Bár én nem vettem észre, de a körülöttem lévők figyelmeztettek, ha iszom, nem vagyok önmagam. Amikor nem tudtam letenni az italt, magam is beláttam, de már késő volt. Ha békén hagytak részegségemben, félrevonultam kialudni a mámort, de ha nem, agresszívvé váltam. A munkámat sem tudtam teljes odafigyeléssel elvégezni, ezért sok hibát követtem el. Ráadásul gyakran hiányoztam az ivás miatt.

– Mi volt a legkeményebb élménye, amelyet az alkohol miatt kellett elszenvednie?

– Egyszer csónakkal beborultam a Dunába, és megéltem egy halál közeli állapotot. Az utolsó lerészegedésem alkalmával – amikor három nap és három éjjel ittam – a kilátástalanság és szégyen miatt begyógyszereztem magam, hogy kilépjek a világból.

– Milyen fizikai tünetei voltak?

– A harmadik nap hiába ittam, nem tudott elkábítani, és annyira felerősödött az önvád, a szégyenérzet, a tudat, hogy nem tudok változtatni az életemen, hogy megpróbáltam az öngyilkosságot.

– Történt-e elváltozás a szervezetében, esetleg maradandó károsodás?

– A májam egy kicsit megnagyobbodott, de az idők folyamán helyrejött. Az, hogy a szürkeállományomban mennyi kárt tett, nehéz eldönteni, mindenesetre még nem érzem ilyen jellegű következményét. Hogy később lesz-e valami alkoholhoz köthető betegségem, azt nem tudom, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy előfordulhat.

– Van családja? Ha igen, ők hogyan élték meg ezt, illetve hogyan próbáltak segíteni?

– Igen, van családom. Első házasságomból négy gyermek, akik végigkísérték az ivászatomat. A második feleségem szenvedte meg részegeskedésem utolsó öt évét. Nem voltam könnyű eset. Sok nehézséget okoztam azzal, hogy elittam a konyhapénzt. Azt hittem, senki nem tudja, hogy gondom van az alkohollal, pedig a lakótelepen mindenki látta, akinek szeme volt. A párom talált egy orvost, aki segített eljutni az Anonim Alkoholisták önsegítő közösségébe. A párom kitartott mellettem, és ő is tagja volt a családtagok csoportjának.

– Mikor ismerte be magának, hogy alkoholista, illetve mikor jött rá, hogy segítséget kell kérnie?

– A tizenhárom évi kemény ivászat tizedik évében éreztem, hogy gond van, valamit tennem kell, akkor kértem orvosi segítséget először. Azt, hogy alkoholista vagyok, az Anonim Alkoholistáknál ismertem be.

– Egyenesen az Anonim Alkoholistákat kereste fel?

– Igen, más terápiában akkor már nem gondolkoztam, és az orvos ebbe a közösségbe vezetett be. Egyszer voltam elvonón, de az alkohol mégsem került ki az életemből, pár nap után visszaestem.

– Ön 20 éve absztinens, ami óriási eredmény. Milyen módszerrel sikerült felhagynia az ivással? Miben segített az AA?

– A közösségben tudtam meg, hogy az alkoholizmus betegség. Ott szembesültem azzal, hogy nem vagyok egyedül ezzel a problémával. Olyan tizenkét lépéses programot adott a kezembe, amivel nemcsak az alkoholfogyasztást tudom elkerülni, de egy önismereti cselekvés segítségével feltérképeztem azon jellemhibáimat, amik az alkohol irányába tereltek.

– Nehézséget jelentett, hogy sok ember előtt kell kitárulkozni?

– A nehézséget az jelentette, hogy már nem tudtam rendesen beszélni, mikor bekerültem a közösségbe. Az alkohol kimosta a szókincsemet. Én kollégiumban nevelkedtem, és a honvédség is segített abban, hogy tudtam alkalmazkodni a nagy létszámhoz. Az, hogy mindannyian ugyanazzal a nehézséggel kínlódunk, átsegített az esetleges szégyenkezéstől, hisz félszavakból is megértettük egymást.

– Hogyan képzeljük el ezeket a gyűléseket? Mindenki elmeséli a problémáját, és utána mi történik? Megkönnyebbülést érez?

– A gyűlések egyórásak, kötött renddel. Nagyjából arról szól, hogyan ittunk, hogy hagytuk abba, és hogyan éljük józan napjainkat. Többféle gyűlés van: a „nagy könyv” – ahol az írott irodalmainkból olvasunk fel és aköré gyűjtjük a mondani valót; a „kezdő” – ahol az újonnan bejövők és fiatal józanok vannak a középpontban; a „speaker” – ahol egyik társunk önmagáról beszél, arról, hogyan élte át és túl az ivási periódust és miképpen keveredett bele. Nálunk nincs párbeszéd, mindenkit meghallgatunk, és utána, ha van mondandónk, előadhatjuk. Van egy úgynevezett segítőrendszer, ami azt jelenti, hogy mindenki felkérhet egy idősebb józant, akivel végigcsináljuk a tizenkét lépést, ami józan életünk kialakítását segíti. Egy jó gyűlésről valóban megkönnyebbülten tudunk hazamenni, de szoktuk mondani, „nincs rossz gyűlés, mert mindenből lehet tanulni”.

– A 20 év alatt egyszer sem esett kísértésbe?

– A kísértés mindig ott van! Az első időben álmodunk az alkohollal, de a csoport ereje és a saját kívánságom a józan életre megerősít, hogy kerüljem az alkoholt. Szívesen járok táncos buliba és nem zavar, hogy mellettem isznak, mert az eltelt idő megerősített abban, hogy sokkal jobb egy rossz józan nap, mint a legjobb részeg. Egyrészt, mert emlékszem az elmúlt napra, másrészt, ha italt látok, eszembe jut az utolsó öngyilkos éjszakám. Azt nem kívánom még az ellenségemnek sem. Igaz, a program segítségével eljutottam oda, hogy nincs is ellenségem.

– Hány tagból áll az AA Magyarországon?

– Mi nem készítünk statisztikát. Ez véd minket a különböző kíváncsiskodások ellen. A közösség azért anonim (névtelen), hogy aki bejön, biztosan tudja, hogy csak a keresztnevére vagyunk kíváncsiak a megszólítás miatt. Sem a származása, sem a munkája, sem az anyagi háttere nem fontos. „Elsődleges célunk józannak maradni és másokat is a józanság útjára segíteni.” Amikor 1990-ben abbahagytam az ivást, talán tízen voltunk, ma egy országos nagytalálkozón körülbelül hatszázan vagyunk, és nincs ott mindenki. Nem szedünk tagsági díjat, perselyezünk, amiből kifizetjük a terembérletet, ahol a gyűléseket tartjuk.

– Mit üzen az alkoholproblémákkal küszködőknek?

– Azt, hogy van remény. Nem kell csak vágy arra, hogy letegyék az italt. Minél korábban fordul valaki segítséghez, annál kevésbé kell megjárni ennek a betegségnek a legalját, a poklok poklát. Mi 24 órában élünk. Ma képes vagyok ital nélkül eltölteni a napot. Persze nem mondom, hogy ez az egyetlen üdvözítő megoldás, de nekem és jó pár társamnak segített. Azzal, hogy dolgozunk a deformált életünk újjátételén, egy egészen új életet tudunk élni, és soha nem vagyunk egyedül.

– Mit üzen a hozzátartozóknak, hogyan tudnak hatékonyan segíteni?

– A legegyszerűbb az, ha megkeresik az Al-Anon közösségét, ahol a hozzátartozók tehetik rendbe saját életüket. Sokszor hallom: „Nekünk csak egy gondunk van, hogy a párunk iszik.” Az alkoholizmus családi betegség, rengeteg játszmával, szenvedéssel. A hozzátartozó is bele tud betegedni az alkoholba, még fizikálisan is, pedig nem is iszik. Fizeti a hiányzó pénzeket, szépíti társa viselkedését a külvilág felé. Megpróbálja leszoktatni az alkoholistát az ivásról, és kudarcnak éli meg, ha ez nem sikerül. Amíg nem volt meg bennem a hajlandóság, hogy változtassak magamon, addig senki sem tudott kijózanítani.

2. fogadalom: Nincs több cigi!

Lássunk egy kis statisztikát a dohányzásról is, hogy felmérhessük a probléma súlyosságát. Magyarországon az alkoholfogyasztók számát is meghaladja a dohányzóké. Az Unió 27 országa között a 25.-ek vagyunk a dohányzók arányát tekintve, felmérések szerint ugyanis a lakosság 38 százaléka cigarettázik, s csupán a leszokást megpróbálók 15 százaléka éri el célját, és nem szokik vissza. Pedig a felmérések szerint az Unióban évente mintegy 650 ezren, nálunk körülbelül 30 ezren halnak meg a dohányzás miatt. Elsők vagyunk a tüdőrák okozta halálozásban, ami szakértők szerint az esetek 90 százalékában a dohányzásra vezethető vissza. A szív- és érrendszeri betegségek 41 százalékának, a daganatos betegségek 21 százalékának kialakulása is összefüggésbe hozható a dohányzással. (Forrás: Aszklépiosz-fórum)

A dohányzásról való leszokáshoz – akárcsak az alkoholizmusnál – az esetek többségében segítségre van szükség. Azért nem írom, hogy minden esetben, mert van, aki valóban képes egyik napról a másikra elhagyni ezt a rossz szokást. Sokan úgy gondolják, a cigitől könnyebb megszabadulni, mint az alkoholtól, mert ez nem betegség. Az igazság azonban az, hogy a dohányzás nikotinfüggőség okozta szenvedélybetegség még akkor is, ha a tünetek nem olyan látványosak, mint egy alkoholistánál.

Nyilvánvaló, hogy a dohányzásról való lemondáshoz is motivációra van szükség. Az első érve a dohányosnak a cigaretta elhagyása ellen, hogy meg fog hízni. A második érve, hogy idegbeteg lesz a cigi nélkül, mert a nikotin szorongásoldó hatása jobb, mintha nyugtatókon élne. Nos, ezek csak kifogások, tény hogy a cigaretta elhagyásának vannak kellemetlen következményei, de ezek kezelhetők!

A leszokás elhatározása is sokszor nehéz, tud mindenki az érelmeszesedés, a tüdőrák, a szívinfarktus veszélyéről, de jól vagyok, nem fáj semmim, nem fulladok – most még, ha addig vár, amíg ezeket tapasztalja, sok elváltozás már nem fordítható vissza a dohányzás abbahagyása után, de a kockázat mindenképpen csökken, az állapot javítható! Adja meg magának az esélyt!

Azt mondja, holnaptól nem dohányzik. Rövidebb-hosszabb ideig megy is, azonban a legtöbben előbb-utóbb visszaszoknak. Mi a teendő, hogy absztinens maradjon? A leszokáshoz számtalan segítség kínálkozik.

Vegyünk sorra néhányat:

3. fogadalom: Le a kilókkal!

A harmadik népszerű újévi fogadalom a fogyókúrázás. Sokaknak okoz nehézséget annak eldöntése, hogy milyen módszerrel szabaduljon meg a túlsúlytól. Rengeteg kilóölő lehetőség van, de sok csak rövid távú megoldást nyújt. A kúrák helyett sokkal eredményesebb a lassú, a táplálkozás egy életre szóló megváltoztatásán alapuló fogyás, ami biztosítja az elért súly megtartását is. A legjobb szakember segítségét kérni, ez mindenképpen ajánlott, ha valamilyen betegséggel küzd. Több betegségben, például cukorbetegségben, vesebetegségben, nem mindegy, hogy egyes tápanyagokból mennyit eszik. Semmiképpen NE a koplalást válassza! A szervezet egészséges működéséhez vannak nélkülözhetetlen tápanyagok, ha a fogyókúra során ezeket elhagyja, annak súlyos következményei lehetnek.

Több zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztani. Többet és mást eszünk, mint ettünk egy évszázada. Többet és mást, mint amennyit és amit ennünk kellene. A szív- és érrendszeri, valamint egyes rosszindulatú daganatos betegségek kialakulásában meghatározó szerepe van a táplálkozásnak.

A rossz táplálkozás öt kockázati tényezője

Túlzott zsírfogyasztás: A zsiradékból származó energia a szervezet számára szükséges teljes energiamennyiségnek legföljebb a 30 százalékát teheti ki. A magyar fogyasztás azonban megközelíti a 40 százalékot. Magyarország Európa legtöbb zsírt fogyasztó országai közé tartozik.

Szervezetbe bekerülő többletkoleszterin: Az egészséges táplálkozásban napi 300 milligramm a felső határ. A magyar férfiak napi átlagos koleszterinbevitele ennek kétszerese, a nőké a másfélszerese.

Fölösleges só: A férfiak a szükséges napi 5-6 gramm négyszeresét, a nők a háromszorosát eszik meg. Nemcsak azért, mert sokan még külön is erősen megsózzák a főtt és nyers ételeiket, hanem azért is, mert maguk az élelmiszerek is túlságosan sok sót tartalmaznak. Tíz dekagramm nyers zöldborsóban egyetlen milligramm nátrium van. A nátrium a só egyik összetevője. A konzervnek feldolgozott borsóban már ennek a százszorosa, és mire a borsó az asztalra kerül, nátriumtartalma még ennél is háromszor-négyszer több. Egyetlen szelet kenyérben 2 gramm só van, függetlenül attól, hogy a kenyér fehér, vagy teljes kiőrlésű lisztből készült, tehát nagyobb rostanyag-tartalmú.

Élelmi rostok hiánya: Gyümölcsből, zöldségfélékből, teljes kiőrlésű gabonából csak a szükségletünk felét, kétharmadát fogyasztjuk el. Pedig, ha elegendő rost kerül a szervezetünkbe, az lassítja a cukor felszívódását, csökkenti a vér koleszterinszintjét, segít megelőzni a vastagbélrákot, a székrekedést, fokozza a bél perisztaltikáját, vagyis gyorsabban halad át a tápanyag a bélcsatornán, így a káros anyagokból is kevesebb szívódik fel. Nem ok nélkül mondják az orvosok, hogy naponta ötször kell zöldséget vagy gyümölcsöt enni. Ebben a kategóriában Európában az utolsó helyek egyike a miénk.

Elhízás: Részben a túlzott kalóriafogyasztás, részben a mozgáshiány vezet elhízáshoz. A kövérség többek közt hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához, a kövérek közt kétszer-háromszor gyakoribb a cukorbetegség, mint a normális súlyúak körében. A cukorbetegségről jó, ha tudjuk, a legfrissebb kutatások szerint ugyanannyit árt a szervezetnek, mint az infarktus. Igaz, lassabban rombolja a szervezetet – de hatékonyan. (Forrás: www.jumed.hu – Dr. Zajkás Gábor gondolatai)

A fogyás eredményessége táplálék-kiegészítőkkel növelhető, a számtalan termék közül most csak egyet emelek ki, a Formoline L112-t, ezt a terméket magas vérnyomással küzdőknek és cukorbetegeknek is ajánlják.

A Formoline L112 rostokban gazdag készítmény, amely megköti a tápcsatornában a táplálékból származó zsírszerű anyagokat, ezután a megkötött zsírral együtt természetes úton távozik a szervezetből. Ezáltal csökkenthető az étkezésekből felvett kalóriamennyiség. Klinikai vizsgálatok bizonyítják a készítmény hatásosságát. A vizsgálatokat öt országban végezték 12 hetes időtartammal, 232 beteg bevonásával. Az átlagos súlycsökkenés 3,5 kg volt, míg a kontrollcsoportban 1,1 kg. A csípőkörfogat átlagosan 4 cm-rel csökkent a vizsgálat végére. A 12 hét alatt 35 esetben figyeltek meg főként gyomor- és bélrendszeri mellékhatást, míg a standard terápiás csoportban 11 alkalommal, de ezek csak átmeneti jellegűek voltak, nem volt szükség orvosi beavatkozásra.

Bármilyen fogyókúrás módszerrel is próbálkozik, a mozgást ne hagyja ki az ütemtervéből! Szánjon időt a rendszeres testmozgásra, mert ez nemcsak a kilóktól szabadít meg, de az egészsége megőrzésében is nagy szerepet játszik! Fontos, hogy mielőtt belekezdene a fogyókúrába, kérje ki kezelőorvosa véleményét, informálódjon. Ez utóbbihoz Tajti Éva dietetikusunk írásaiból értékes segítséget kaphat.

Egészségesebb újesztendőt kívánok!

Lázár Virág


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!