Szerző: Trieber László Feltöltés dátuma: 2011.11.24.

Hányat lép a veréb egy esztendőben?

Egyet sem, hiszen ugrik. Vajon hányat lépünk mi? Megtudjuk, ha megszámoljuk. Aki erre adná a fejét, az inkább váltsa szorgalmát mozgásra, és a számtant bízza egy lépésszámláló készülékre. Az egészen egyszerű készülékek már olcsón beszerezhetők. Nincs más teendője, mint derekára (övére) csatolni a gyufásdoboznyi készüléket, és naponta törekedni rá, hogy egyre nagyobb szám jelenjen meg rajta. Nem kell erőlködni, nem kell megizzadni, elég csak sétálni. Félre a kifogásokkal, sétálni egyszerű, „a láb mindig kéznél van”. A kis eszköz szorgos használata ha nem is életmódváltást, de legalább életmód-jobbítást eredményez. Napi 10000 lépés – ugye nem elérhetetlen cél? A mindennap teljesített feladat sikerélményétől kedvet kapva később fokozhatja a tempót, és kocogással, futással teheti aktívabbá életét. Komolyabb mozgáshoz komolyabb készüléket is választhat, ami nagyobb tudásával szinte személyes edzőként segíti önt teljesítménye értékelésében.

A legegyszerűbb lépésszámlálók belsejében a legegyszerűbb kivitelt találjuk. Egy közönséges, lengő pálcika, a végén nehezékkel ellátva, ingaként kileng a mozgás ütemében. Szélső helyzetében egy érintkezőt működtet. Ez tehát az a kapcsoló, ami a számlálónak jelet ad, és minden alkalommal eggyel növeli a kijelzett értéket. Ezzel el is árultam a titkot: nem a lábnyomainkat számolja, hanem derekunk elmozdulását, amit lábunk lendítése okoz.

A kezdetben gyártott, és manapság már inkább csak reklámajándékként osztogatott lépésszámlálóknak bizony nem elég precíz a mérése. Ösztönzésnek azonban megfelelnek. Hibájuk, hogy az érintkezők időnként kihagynak, nem zárnak megfelelően. Ha nem kell szigorú edzéstervet teljesítenünk, nem okoz gondot, ha néha 15 százalékkal kevesebbet vagy többet mutat a készülék, mint a valóság. A lényeg, hogy mozogtunk.

Természetesen mozoghatunk többet is, és mérhetjük jobban is. A lépésszámlálók lelke az érzékelő, mely a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően egyre megbízhatóbbá vált. A kezdeti hibákat megszüntették, a pontosság 5%-ra javult. A mai modern lépésszámlálókba egyéb funkciókat is beépítettek, ezt jelzik a kiegészítő megnevezések: kalóriaméter, személyi motivátor, tevékenységérzékelő. A mérést saját adottságainkhoz tudjuk igazítani. Szükséges megadni a testsúlyt, testmagasságot, lépéshosszt, beállíthatjuk az órát, valamint az érzékenységet, hiszen nem mindegy, hogy valaki gazellaként szökell, vagy éppen paripaként vágtat, netán túlsúllyal küzdve inkább csak „dübörög”.

A betáplált adatokból a készülék jelzi a lépések számát, a megtett távolságot, a kalóriafogyasztást, a zsírégetést, a fizikai aktivitás idejét. Az adatok a memóriából is megtekinthetők.

Egyes készülékekben további szolgáltatások is találhatók, pl. számítógépes kapcsolat, előre tervezett mozgásprogam teljesítésének figyelése.

Íme egy példa arra, hogy mennyire hatékony lehet egy ilyen kis „ösztönző” szerkezet:

Külföldi tudósok három csoportba soroltak 98 diabétesz kialakulása szempontjából nagy kockázatú személyt, akiket közel egy éven keresztül megfigyeltek.

Az első csoport csak cukorbetegséggel kapcsolatos írásos tájékoztatást kapott. A második csoport meghallgatott egy 3 órás előadást a diabétesz veszélyeiről és a kezeléséről. A harmadik csoport is részt vett az előadáson, és utána mindegyikük kapott egy lépésszámlálót, számukra előírás volt a napi 30 perces gyaloglás.

Egy év elteltével a vizsgált személyektől vért vettek, majd összegezték az eredményeket. Kiderült, hogy a lépésszámlálóval rendelkező csoport tagjainak több mint 15 százalékkal csökkent a vércukorszintje. A másik két csoportban jelentősebb változást nem tapasztaltak.

Dr. Thomas Yates, a kísérlet vezetője úgy gondolja, hogy a lépésszámláló beiktatásával a diabéteszmegelőző programokba nagyobb az esély az egészséges élet és a megfelelő vércukorszint megtartására.

Próbálja ki Ön is!

szerzo

Trieber László

Vezetője egy szolgáltató és kereskedő cégnek, mely kórházak és magánszemélyek részére végzi orvosi és gyógyászati készülékek javítását, valamint forgalmazását.


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!