Szerző: Bartuc Gabriella Feltöltés dátuma: 2019.03.09.

Joslin-díjasaink

Séta és cukkini

A betegség megtanít arra, hogy sokkal jobban tudjam tisztelni a mát, az apró örömöket, amelyek most történnek velem – összegzi tapasztalatát Csiga Miklósné, aki Fegyverneken él, s akiről 34 éve derült ki, hogy diabéteszes. 2018-ban megkapta a Joslin-díjat.

Illusztráció.

1984-ben dr. Czakó László főorvos úr állapította meg, hogy diabéteszes vagyok. Igazából nincs rá magyarázat, hogy mi okozta. Az első gondolatom nekem is, mint sok mindenki másnak, az volt, hogy miért pont nekem kellett megkapnom, míg mások szabadon élhetnek? Miért az én testemnek kell küszködnie? Aztán lassan megnyugodtam és a „munkaterápiában”, a pörgésben, az aktív életben megtaláltam a problémáim ellenszerét.

A férjem és a 26 éves nagylányunk is erőt ad, ha látják, hogy viaskodom magammal, küzdök az egészségem érdekében. Például jönnek velem biciklizni, sétálni, annak érdekében, hogy minél többet mozogjak. Ugyanis újabban szklerózis multiplex gyanúja is felmerült nálam, ami lelkileg nagyon megviselt. De úgy érzem, megerősödve jöttem ki ebből a megrázkódtatásból, érzem, hogy úrrá tudok lenni a ­nehézségeken.

A betegség arra jó, hogy sokkal jobban megtanulja tisztelni az ember a mát, az apró örömöket, például az egészséges ételeket, amelyeket velem együtt fogyaszt a család. Tulajdonképpen a diabétesz által egészséget adok a családomnak. A cukkini a kedvencünk, ami igazi csodazöldség. Az egészségtudatosak étlapjáról semmiképpen sem hiányozhat.

Energiatartalma alacsony, víztartalma magas, viszont kevés zsiradékot és szénhidrátot tartalmaz. Még C-vitamin és B9-vitamin (folsav) is van benne és magas az ásványianyag-tartalma. Rendkívül változatosan felhasználható, készíthetünk belőle főzeléket, levest, salátát, de meg is süthetjük. Én tejföllel „megbolondítva” szeretem, ezért sűrűn így készítem, mártogatósan. Diabéteszes sorstársaimnak is jó szívvel ajánlom.

Ahogyan a napi tempós sétát is. Ha éppen nem biciklizem, akkor tempósan gyalogolok. El se hinné az ember, hogy napi 30 perc séta mire képes: javítja a hangulatot, az emésztést, jót tesz a szívnek, tüdőnek, izmoknak és a csontoknak. A séta a legjobb orvosság.

Bartuc Gabriella

Megjelent a diabetes2019/1. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!