Brazília
Latin-Amerika legnagyobb gyorsétel-fogyasztója
Brazília lakossága több mint 200 millió fő, a világ hatodik, Latin-Amerika legnépesebb országa. Területét tekintve a világon az ötödik legnagyobb ország, a GDP alapján pedig a 8. helyen áll. Brazíliában hatalmas a különbség a leggazdagabbak és legszegényebbek jövedelme között. A világ legnagyobb kávé-, narancs-, papaja- és cukornádtermelője. Közel 12 millió lakosa diabéteszes.
Latin-Amerika túlszárnyalja a nyugatot
A világ nagy, feldolgozott élelmiszereket és édesített üdítőitalokat gyártó cégei Latin-Amerika, Afrika és Ázsia piacain is egyre inkább uralkodóvá válnak nyugati típusú termékeikkel. Hazájukban nem tudnak további növekedést elérni, ezért egyre agresszívabban terjeszkednek a fejlődő országok piacai felé, reklámokkal árasztják el a médiát, minden felületet kihasználnak termékeik népszerűsítésére. A nemzeti piacokon egyre erősebb gazdasági tényezővé válnak, ennek következtében politikai szempontból is egyre nagyobb befolyással rendelkeznek. Nem tekinthető a véletlen művének, hogy az egészségtelen termékekre vonatkozó médiaszabályozást eddig nem sikerült bevezetni ebben a régióban.
A hagyományos konyha háttérbe szorul
A gazdaságban végbemenő változások hatására az életmód és a táplálkozás is nagymértékben megváltozott, világszinten elmondható, hogy több a túlsúlyos, mint a túl sovány ember. A túlsúlyosak aránya az olcsó, széles körben elérhető, magas kalóriatartalmú, ugyanakkor tápanyagban szegény, feldolgozott élelmiszerek és a mozgásszegény életmód hatására folyamatosan növekszik.
Az elmúlt évtizedben majdnem megháromszorozódott a túlsúlyosság aránya a brazil lakosság körében is, aminek egyik következménye a 2-es típusú diabétesz kialakulása. Évente 300 000 embert diagnosztizálnak ezzel a krónikus betegséggel.
Latin-Amerikában is megfigyelhető, hogy a többszörösen feldolgozott élelmiszeripari termékek, a cukros üdítőitalok és a gyorséttermi ételek egyre inkább kiszorítják a hagyományos ételeket a családok konyháiból. 2000 és 2013 között 48 százalékkal nőtt a feldolgozott ételek és italok fogyasztása.
A WHO szakemberei szerint ezeknek az ételeknek és italoknak a hirdetését világszerte szabályozni kell az egészségre való drasztikus hatásuk miatt.
Gyors, olcsó, kényelmes, de egészségkárosító ételek
A gyorsételek olyan – mérnökök által alkotott – fogások, amelyek létrehozásánál elsődleges szempont a hosszú eltarthatósági idő, másrészt, hogy sóvárgást ébresszenek a fogyasztókban, ami felülírja testük jóllakottságról érkező jelzését. A gyorsételek tervezése során egyáltalán nem vették figyelembe, milyen tápanyagokra van szüksége az emberi szervezetnek.
Az Egészségügyi Világszervezet 13 latin-amerikai országra kiterjedő vizsgálata alapján kimutatható, hogy ahol magasabb a gyorsételek és cukrozott üdítők fogyasztása, ott az átlagos testtömeg is magasabb. Ahol a hagyományos étrendet követi a többség, ott az átlagos testtömeg is alacsonyabb.
Az élelmiszeripar nem sajnálja a pénzt az oktatásra
Brazíliában az egyik legnagyobb, feldolgozott édességeket és üdítőitalokat forgalmazó világvállalat új értékesítési lehetőséget talált. A New York Times honlapján olvashatunk egy cikket a Nestlé brazíliai tevékenységéről; az élelmiszeripari óriásvállalat felfedezte, hogyan aknázhatja ki azt a vásárlóerőt, amely tartalékkal nem rendelkezik, hónapról hónapra él és olyan településéken lakik, ahol nincsenek szupermarketek.
Direkt értékesítő ügynökök házhoz viszik számukra a termékeket, és havi elszámolással fizethetnek. A világvállalat az elmúlt két évben 7000 fiatal gyakornokot képezett ki. Az ország gazdasága krízishelyzetben van, de a házhoz szállítással a vállalat mégis jelentős növekedést tud elérni minden évben.
A nagyon erős marketingtevékenység elérte célját, az ügynökök vásárlói a reklámokból megtanulták a közvetített üzenetet: a termékek, amiket vásárolnak egészségesek, hiszen ahogy a címkéik is hirdetik, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsítottak.
A termékportfólió valóban igen széles, tartalmaz egészséges termékeket is, de a közel 800 termékből a forgalmat 20–24-féle termék adja, ezek pedig gyakorlatilag egytől egyig cukorral édesítettek. Minden korosztály számára kínálnak édességeket és nassolnivalókat. Csecsemők számára pedig tápszereket készítenek, hogy minél előbb rászoktassák a gyerekeket termékeikre.
Az egészségnek nincsen ára – diabéteszkezelés Brazíliában
A diabéteszdiagnózisok száma Brazíliában rohamos ütemben emelkedik, de igen magas a kezeletlen esetek aránya is. A diabétesszel élők megelőzési és rehabilitációs központjába a legtöbb páciens úgy érkezik, hogy nincs tisztában betegségével. Nagy részük kialakult, visszafordíthatatlan szövődményekkel jelentkezik, sokan csak végtag-amputáció után szembesülnek cukorbetegségükkel.
Az ország vezetése jelentős összeget fordít az egészséges életmódra való tanításra és a diabétesszel kapcsolatos tudatosság növelésére. Figyelmet fordítanak a korai felismerésre, ami kulcsfontosságú a szövődmények elkerülése érdekében. A brazil egészségügyi minisztérium mindenki számára ingyenesen elérhetővé tette a diabétesz és az ezzel összefüggő betegségek kezelésére szolgáló gyógyszereket.
A 2011-ben bevezetett „Az egészségnek nincsen ára” program bebizonyította, hogy a gyógyszerek ára alapvetően meghatározó az egyén számára; aki nem rendelkezik stabil anyagi háttérrel, rendszeres jövedelemmel, az a gyógyszereket sem tudja megvásárolni. A programban ingyenesen elérhető, szájon át szedhető diabéteszgyógyszerek igénybevételének növekedése nyolcszorosára emelkedett a piacon forgalmazott egyéb termékek eladási növekedéséhez képest. Az inzulintartalmú gyógyszerek használata mutatja a legjelentősebb változást. Az erőfeszítések ellenére a ’80-as évekhez képest 12 százalékkal emelkedett napjainkra a diabéteszesek száma Brazíliában.
Somfai Katalin