Szerző: Kerekes Andrea Feltöltés dátuma: 2018.07.05.

Énidő a taposómalomban

Egész nap rohanunk. Sokat dolgozunk, emellett ott van a családunk: mit főzzek, be kell vásárolni, el kell hozni az autót a szervizből, a gyereket az iskolából. El kell vinni a gyereket edzésre, különórára, a kutyát sétálni, érte is kell menni – mármint a gyerekért, a kutya jó esetben mellettünk van –, át kell ugrani a nagyihoz. Összetört egy tányér, fel kell söpörni, el is kell mosogatni – na, legalább az összetört tányért már nem… Vannak szomszédjaink, barátaink, rokonaink…

További információk az alapítvány Facebook-oldalán:
facebook.com/mentaproalapitvany

Hányszor mondjuk egy meghívásra, egy filmre, egy jó könyvre, a sportra, az egészségesebb, tudatosabb életmódra: „erre nincs időm”? Nem állhat az egész életünk kizárólag rohanásból, tennivalók sokaságából. Ha nem tudunk kikapcsolódni, kiszállni a mókuskerékből, gyorsan kimerülhetünk. Ennek fizikai és lelki tüneteit is észlelni fogjuk (fejfájás, gyomorbántalmak, levertség stb.). Könnyen belátható, hogy ezt az állapotot érdemes megelőzni. Ennek egyik hatásos módja az énidő biztosítása önmagunk számára.

Énidő

Mi is az az énidő? A legegyszerűbben azt mondhatjuk, hogy az a minőségi idő, amit önmagunkra fordítunk. Ilyenkor csak magunkkal törődünk, csak olyan dolgokat csinálunk, ami nekünk jó. Nem dolgozunk (akkor se, ha egyébként szeretjük a munkánkat), nem ugráljuk körül a családunkat, nem segítünk a szomszédnak, nem hallgatjuk meg a barátunk problémáját. Nem lógunk a közösségi hálón, nem bámuljuk a sorozatot a televízióban – ezek talán látszólag énidők, de valójában időrabló tevékenységek.

Fontos, hogy az önmagunkra fordított idő hozzásegítsen bennünket ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a belső békénkhez.

Hogyan teremts énidőt?

Korábbi cikkünkben szó volt a szokásokról – nos, érdemes az énidőt is szokássá tenni. Vegyük át a napi teendőinket, keressük meg azt az időpontot, amikor lazább az időbeosztásunk. Ha nem találunk ilyet, akkor nyissuk vagy zárjuk a napunkat énidővel. Be is írhatjuk a naptárunkba – így biztosan nem fogunk elfeledkezni magunkról, és ha már beírtuk mint teendőt, akkor el is kell végeznünk. Kezdheted negyedórával is, de legalább ennyi időt adj magadnak.

Mondd el a családodnak, mit tervezel, és kérd meg őket, hogy ez idő alatt ne zavarjanak. Mondd meg nekik, hogy ez mikortól meddig fog tartani. Az is segíthet, ha elmeséled nekik, miért fontos ez az új szokás számodra.

A telefonodat, a tévét kapcsold ki – és indulhat az énidő.

Teret adunk az énidőnek: MentaRelax hosszú hétvége diabétesszel élő gyermekek felnőtt családtagjai számára.

Időpont: 2018. augusztus 24–26-ig
Helyszín: Pásztó, Ezüstfenyő Vendégház

További információk internetes elérhetőségeinken.

Mit csinálj?

Bármit, ami segít befelé figyelni, elcsendesedni. Hallgathatsz zenét, akár csukott szemmel is. Vagy csak pihenhetsz, azt képzelve, hogy ringatózol a tengeren, egy gumimatracon. Sétálj egyet a jó levegőn, bámuld a fákat, a madarakat. Olvass – akár olyasmit, amit nem szoktál sosem, például verseket vagy Örkény Egyperces novelláit. Sportolj: bringázz, fuss vagy csak táncolj. Rajzolj, fess, zenélj – alkoss valamit. Vagy egyszerűen csak gondold át, hogyan szeretnél élni, mik a jövőbeni céljaid.

Ne hagyd, hogy lelkiismeret-furdalásod legyen, amiért „nem csináltál semmi hasznosat”. A leghasznosabb dolgot csináltad: figyeltél és vigyáztál önmagadra – hogy azután figyelhess és vigyázhass másokra! Az énidő hozzásegít, hogy jobb legyen a közérzeted, magabiztosabb legyél, pontosabban megfogalmazd az igényeidet, könnyebben hozz döntéseket, jobbak legyenek a kapcsolataid.

szerzo

Kerekes Andrea

MentaPRO Alapítvány
Elérhetőség: kerekes.andrea@mentapro.hu

Számlaszám: 16200151-18540075

Megjelent a diabetes2018/3. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!