Feltöltés dátuma: 2018.05.19.

Mézesmadzag

Hogyan vegyük rá a gyerekünket, hogy egészségesen táplálkozzon?

Van egy 2,5 éves, dacos gyermekem, Dávid, akit borzasztóan nehéz etetni. Aki ráadásul diabéteszes is, 1 éves kora óta. A hazai protokoll szerint minden 1-es típusú diabéteszesnek azt tanácsolják, hogy éljen szigorú diéta szerint, és kerülje a cukros, fehér lisztes ételeket. Vagyis, kizárólag egészséges dolgokat egyen.

Inzulinrezisztenciás vagy 2-es típusú cukorbeteg esetén ez természetes, mivel a hasnyálmirigy nem megfelelően szabályozza az inzulintermelést. De 1-es típusú diabétesz esetén az inzulint mindenképpen be kell juttatni a szervezetbe. Akkor miért ennyire szigorú a szabályozás?

Sokat törtem a fejem, és beszélgettem általam nagy becsben tartott emberekkel. Azt a következtetést vontam le, hogy ugyan esetükben el lehet tekinteni a szigorú diétától, de nagyon nehéz meghatározni, hogy mit is jelent a mértékletesség. Egészségesen étkezel, de azért néha eszel valami édességet? Egy joghurtot? Vagy egy kis csokit? Vagy igazi cukros jégkrémet? Vagy sült krumplit?

Például itt van a joghurt. Az igazi, gyümölcsös, cukortartalommal bíró joghurt. Teszteltem, milyen hatással van Dávid vércukorértékére délután. Nem okoz gondot, eheti. Aztán ott van a Túró Rudi is, ami meg sem mozdítja a vércukorértékét − a túró miatt nála lassan felszívódó szénhidrátként viselkedik. Bevethető tízóraira is hétvégén.

Emlékszem, korábban az orvosunk azt mondta, hogy a gyerekeknél szoktatás kérdése az édesség-dolog és a natúr ízek fogyasztása. Szerintem nem!

Próbálkoztam a natúr ízekkel, hogy elkerüljük az édesítőszert. Az édesítőszerrel az a bajom, hogy nem tudni, hosszú távon milyen hatása van a szervezetre. A természetes édesítőszerekről beszélek, mint az eritrit és a stevia. Jelenleg azt mondják, ez a legszuperebb, de annyira újak, hogy fogalmunk sincs arról, 10 év múlva mi derül ki róluk. Éppen ezért nem szeretném tömni vele a gyereket.

De ha nem adsz neki nasit, akkor mit egyen a gyerek? Dávid a gyümölcsök közül egy éve csak almát hajlandó enni. A nyers zöldségekbe néha beleharap. Főve, grillezve, párolva nagyon sok zöldséget szeret − de nyersen nem.

Visszatérve a szoktatáshoz, biztosan vannak gyerekek, akiknél működnek a jeditrükkök, de nem az én gyerekemnél. Félretettem hát azt az elvemet, hogy nem adok a gyereknek édesítőszert vagy édességet, vagy éppen valami sós süteményt.

Nem biztatok arra senkit, hogy egyen sok édességet vagy nasit. Ne tegye! De egy 2,5 éves gyerek esetében muszáj, hogy átgondoljunk bizonyos dolgokat, és kialakítsunk új szokásokat. Tegyük félre a korábbi elképzeléseket, és alkalmazkodjunk a körülményekhez. Egy-egy sütemény, joghurt vagy bármilyen édesség nem a világvége. Legyél rugalmas!

Fontosnak tartom a mértékletességet mind az egészséges, mind a diabéteszes gyerekeknél. De ezt a legnehezebb betartani. Nem jó, ha a mérleg folyamatosan elbillen egyik vagy másik irányba. Ezt kell megtanítani a gyerekeinknek is! Bizony, nem kis feladat. Ahhoz, hogy az egyensúly megmaradjon, tapasztalatokat kell szereznünk, nekünk és a gyerekünknek is.

Bak Bernadett – DiabanyuMentaPRO Alapítvány
Számlaszám: 16200151-18540075

MentaHírek

Új kurátor

A MentaPRO Alapítvány csapata 2018. március 1-jétől új kurátorral dolgozik tovább. Reményi Réka helyett – akinek ezúton is köszönjük eddigi támogatását – Bak Bernadett száll be a munkába. Személyében szintén érintett szülőt köszönthetünk: majdnem 3 éves kisfia, Dávid egyéves kora óta él diabétesszel. Betti kommunikációs és marketingszakember, Diabanyu néven blogot vezet a diabos hétköznapokról. Rengeteg közös tervünk van – idén új dolgokat indítunk el.

Napközis tábor

Megszervezzük az első napközis táborunkat diabéteszes gyermekek és testvéreik számára. A MentaTábor helyszíne Budapest XI. kerületében lesz, időpontja pedig július első két hete (2018. július 2–6. és 9–13.), naponta 8–17 óra között.

Szülők tábora

Újdonságként rendezzük meg első, szülőknek és felnőtt családtagoknak szóló táborunkat. A MentaRelax nyári relaxációs és edukációs tábor időpontját a Sportos Cukorbetegekért Egyesület nyári sporttáborához igazítjuk (2018. augusztus 24–26., az utolsó nap a sporttábor utolsó napja is), helyszíne: a Mátrában, az SCE táborának 15 km-es körzetén belül.

A dietetikus megjegyzése

Ha cukorbetegséggel él egy gyermek, sok feladata van a családnak. Nemcsak a vércukor-önellenőrzések, inzulinadás, de az étrend összeállítása is komoly feladat. A cukorbetegséggel élők számára az egészséges étkezés ugyanazt jelenti, mint a nem cukorbetegnek. Változatosan és mértékletesen kell enni!

Tudjuk, hogy 1-es típusú cukorbetegséggel élő gyermek esetében a hasnyálmirigy nem termel inzulint, így a szervezet nem tudja szabályozni a vércukorszintet. Ezért a megevett szénhidrát mennyiségéhez kell igazítani az inzulin adagját. Ezt kell megtanulni a családnak! Miben mennyi szénhidrát van? Egyes ételek, azok mennyisége hogyan befolyásolják a vércukorszintet, hogyan kell azt a beadott inzulin hatásával összehangolni?

Az étrendnek abban is szerepe van, hogy a gyermek egészségét védjük. Helyes táplálkozási szokásokat kell kialakítani és megszilárdítani! De csak lépésről lépésre érdemes haladni. A személyes példamutatásnak nagy szerepe lehet ebben. Ugyanakkor a gyermeknek is van egyfajta ételpreferenciája. Van, amit szeret, van, amit kerül. Csak finoman érdemes a változtatásokat bevezetni, figyelve a gyermekre.

A harmadik fontos dolog az étrenddel kapcsolatban, hogy az étkezés legyen öröm. Ne keltsünk a gyermekben negatív érzéseket az étkezéssel kapcsolatban! Érezze azt, hogy a diéta ellenére finom ételeket ehet! Enni jó, enni öröm. Ne tiltsunk! Engedjük, hogy kóstolja meg (persze ne a cukrozott üdítőt)!

Vannak a „diétának” általános szabályai. Például, hogy a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek nem, vagy csak kis mennyiségben szerepelhetnek az étrendben. De valóban, egy-egy falatnyi születésnapi torta, egy Túró Rudi, egy kocka csokoládé beleférhet a gyermek étrendjébe, különösen, ha ezt tapasztaljuk a vércukormérési eredményeknél is. Ha az ellenkezőjét, inkább kerülendő lesz!

A diéta legfőbb szabálya szerintem, hogy egyénre kell szabni. A tapasztalatokat fel kell használni! Mi hogyan emeli a vércukrot (lassan, gyorsan, „kevésbé”, „nagyon”)? Így a cukorbetegség kezelése is jobb lesz. Az is igaz, hogy a gyümölcsök és zöldségfélék az egészségmegőrző étrend alapját adják. A gyümölcsökben lévő szénhidrátok mennyiségét figyelembe kell venni, de nem elhagyjuk őket a gyermek étrendjéből, hanem megtaláljuk a helyüket. Akár egy házilag kevert gyümölcsjoghurtnak is.

Nem lennék olyan szigorú a fehér liszttel szemben sem. Vannak ételek, amelyek készítése során szerintem ezt kell választani. Egy főzelék vagy egy leves sűrítéséhez semmi szükség teljes kiőrlésű lisztre. Néhány grammnyi mennyiségről van szó, ami egy adag ételbe kell. Egy pogácsa és egy palacsinta is készíthető fehér és teljes kiőrlésű liszt keverékéből.

Azonban a szénhidrátszámolás képessége fontos! Azt gyakorolni érdemes a szülőnek. A közös ételkészítés, a diéta tanulása játékosan a nagyobb gyermekeknél már legyen közös időtöltés. De kisebb gyermekek is szívesen vállalják időnként a kis kukta szerepét a konyhában. Jó lehetőség a közös tanulásra.

Kicsák Marian


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!