Teljes élet cukorbetegen – Kelet-Magyarországon
Tréning a betegedukációról
Amikor valaki cukorbeteg lesz, olyan sok kérdés merül fel: Mi a cukorbetegség és mit jelent ez személy szerint számára? Hogyan kaphat segítséget? Hogyan tudja kezelni a diabéteszét? Hogyan tudja elkerülni, illetve hogyan tudja kezelni a problémákat? Mit tud tenni a váratlan szituációkban? Hogyan tudja a tudását gyarapítani? Egyáltalán, hogyan lehet a diabétesz kezelését a mindennapi életbe elfogadhatóan beilleszteni?
A válaszok megtalálása segítség nélkül nehezen megy. Kell a közvetlen környezet – család, barátok, munkahely – támogatása, és kell az egészségügyi szakemberek segítsége. Az egyénre szabott kezelés különleges volta éppen abban rejlik, hogy magának a betegnek kell kezelnie a diabéteszét. Amire csak akkor képes, ha elhivatott, kiváló szakemberek megtanították rá.
Változás a viselkedésben
Míg korábban az orvos, nővér, dietetikus inkább csak informálta a beteget állapota lényegéről, utasította a javasolt kezelési mód szigorú betartására, addig napjainkban egy jó szakember a beteg képességeit és lehetőségeit figyelembe vevő, egyénre szabott oktatást ad. Számos tanulmány bizonyította, hogy klinikailag javulás csak akkor érhető el, ha a nagyobb tudás az önmenedzseléshez való hozzáállást is megváltoztatja, pozitív irányba.
Kétségtelenül a viselkedésbeli változás a legfontosabb. A jól végzett oktatás nemcsak a tudásban, de a viselkedésben is változást idéz elő. Találkozhatunk azzal is, hogy a diabétesszel élő sokat tud a cukorbetegségről, mégsem tudja elérni a kitűzött célokat és abban igényel segítséget, hogy mozgósítani tudja a tudását, képes legyen javítani az önkezelés minőségén.
Azt gondolom, elvárható az egészségügyi szakembertől, hogy megfelelő kapcsolatot alakítson ki és tartson fenn a beteggel. Képes legyen a páciens kezeléssel kapcsolatos döntéseit elősegítő információk nyújtására, hatékony eszközei legyenek a beteg oktatására. Azonban a cukorbeteget kezelő szakember ritkán rendelkezik speciális képesítéssel az oktatás területén. Talán éppen ezért fontos minden olyan szakmai továbbképzés, rendezvény, amely a betegoktatás területén ad ismereteket, fejleszt készségeket.
A tanítók tanítása
Ezek a gondolatok vezettek, amikor úgy döntöttem, hogy egészségügyi szakembereknek programot állítok össze és tréningeket tartok a betegoktatásról 10–12 fős csoportokban. A tréningek elsődleges célja, hogy egyszerű és a mindennapi klinikai gyakorlatban jól használható betegoktatói technikákat lehessen elsajátítani. A tréning hatékonyságát erősítendő a betegoktatás elméleti hátteréről egy munkafüzetet állítottam össze, amelyet megkaptak a résztvevők.
Négy megyében (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Heves megye) dolgozó, cukorbetegek oktatásával foglalkozó szakembereket (orvos, diabetológiai szakápoló, ápoló, szakasszisztens, dietetikus) hívtam meg az „edukátori tréningre”. Összesen 35 fő jelentkezett. Két alkalommal, októberben Nyíregyházán került megrendezésre a tréning, novemberben pedig Miskolcon. A tréningeket a Sanofi-Aventis Zrt. „Teljes élet cukorbetegen” pályázatának támogatásával tartottuk meg.
Kiscsoportokban edukációs check-listákat állítottunk össze (Mit kell tanítani?). Izgalmas diskurzusok folytak arról, hogyan ismerjük fel, illetve mérjük fel a beteg edukációs szükségletét? Mi módon értékeljük a beteg edukáltsági szintjét? Hogyan adaptáljuk az önkezeléssel kapcsolatos ismereteket és oktatási módszereket egyénre szabottan? Miként tanítsuk az önálló döntéshozatalt és problémamegoldást? Szituációs feladatokon keresztül gyakoroltunk. A résztvevők az életszerű, gyakorlatias megközelítést, az interaktivitást emelték ki a tréning előnyei közül.
Kicsák Marian
Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője.