Méry – az új meghatározó piaci szereplő
Ötéves története alatt, 100 százalékban magyar háttérrel, a betegek érdekében megvalósított újításaival alaposan megbolygatta a hazai vércukorszintmérés piacát a 2010-ben megjelenő MÉRY termékcsalád. Ennek eredményeként ma már minden negyedik inzulinos beteg valamelyik MÉRY eszközt használja. Az egyedülálló sikerekről, a magyar háttérről kérdeztük Tímár Bélát, a forgalmazó Di-Care Zrt. vezérigazgatóját.

– Ma már nincs olyan hazai szakember vagy cukorbeteg, aki ne ismerné a MÉRY termékcsaládot. De amennyire ismert a MÉRY, a mögötte álló, ízig-vérig magyar cégről, a Di-Care Zrt.-ről nem sokat olvashattunk az elmúlt években…
– A MÉRY népes csapatában mindannyiunk meggyőződése, hogy a beteg érdeke az első. A piacra új szereplőként belépve az volt a legfőbb célunk, hogy világszínvonalú és a magyar betegek igényeire optimalizált eszközt tegyünk elérhetővé megfizethető áron, lehetőleg minél szélesebb kör számára. Azt vallottuk és valljuk ma is, hogy minden más csak ez után következik, ezért nem volt fontos számunkra semmilyen, a cégünk ismertségére vonatkozó kritika. Úgy látjuk, hogy kiemelkedő színvonalú, felhasználóbarát eszközeinkkel kivívott sikereink, mindennél nagyobb elismerést és ismertséget hoztak számunkra. Eladott termékeink száma, a betegek hűsége a MÉRY„márkához” bizonyítja ezt a legjobban. Erre nagyon büszkék vagyunk.
Pozitív fogadtatás
– Nincs is szükség cégérre?
– Dehogynem, főleg, hogy a MÉRY megérkezése előtt nem volt a betegek érdekét szolgáló verseny. A MÉRY vezetői komoly hazai és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkeztek a gyógyszeripar területén. Ezeket a tapasztalatokat a közvetlen betegkommunikációban tudtuk jól alkalmazni. A MÉRY előtti időszakban a kommunikáció inkább a szakmának szólt, mint a betegeknek. Ebben a helyzetben jelent meg a piacon a MÉRY, s vele együtt az a szemlélet, amely szerint a szakemberek – jelen esetben a mi szakembereink – tevékenységének középpontjában a beteg áll: nem véletlen, hogy egyedülállóan rövid idő alatt csaknem 25 százalékos részesedést értünk el termékeinkkel a vércukormérők magyar piacán. Ma már a szakma is visszaigazolja, hogy jó irányba vittük a gondolkodást ezen a téren. Ezt a pozitív fogadtatást jelzi az is, hogy a MÉRY megoldásait gyakorlatilag szép lassan átveszi a szakma.
– Ezek szerint a kezdeti megosztottság, ami a MÉRY megjelenését fogadta, a múlté?
– Valóban voltak kétkedő hangok annak idején, de ezeket már magunk mögött tudhatjuk. Hiszen annál az elégedettségnél, mint amit a MÉRY vércukorszintmérőket használó mintegy 65 ezer beteg alapján mondhatunk, nincs nagyobb érv…
– Még egy kérdés a kezdetekről: nem bosszantotta Önöket az a nem túl barátságos fogadtatás, ami az új készülék megjelenését övezte?
– Részünkről teljesen tudatos volt, hogy megkülönböztessük magunkat a piac többi szereplőjétől. A márkanév megválasztásától kezdve a csomagolás színvilágán át a cég imázsáig mind-mind tudatos építkezés eredménye. Persze voltak nem túl baráti hangok, de minket igazolt, hogy lényegesen többen voltak azok, akiknek tetszett. Tudjuk, hogy a megjelenésünkkel követ dobtunk az állóvízbe, és ez egyesekben ellenérzést váltott ki. De összességében a magyar betegek, a hazai diabéteszellátás nyert vele.
Innováció
– A tudatos lépések mellett a MÉRY termékcsalád előnyös tulajdonságaira is szükség volt az elért sikerekhez. Miben különbözik a MÉRY a magyar betegek számára korábban elérhető vércukorszintmérőktől?
– A MÉRY megjelenésének köszönhetően terjedtek el például az úgynevezett bioszenzoros vércukorszintmérők. A sokszínűség, a választási lehetőségek, a verseny ösztönzőleg hatott minden szereplőre, és végső soron a betegek jártak jól, hiszen korszerűbb technológiához jutottak, és ezt a folyamatot – ahogy már említettem – túlzás nélkül állíthatom, hogy valójában mi generáltuk.
– Jókor voltak jó helyen…?
– Nem a MÉRY volt az első, amely megjelent a hazai piacon, mégis csak a MÉRY tudott ilyen jelentős eredményeket elérni. A magas minőségű termékek, a tudatos és professzionális üzleti háttér mellett azonban még egy tényező feltétlen szükséges, ez pedig az innováció. A folyamatos megújulás, újítás, ami sohasem öncélú, hanem a magyar betegek érdekeit szolgálja. A Di-Care Zrt. tulajdonosai és vezetői számára ez mindennél fontosabb, ebből következett, hogy elsőként mi fejlesztettük ki, és mutattuk be már 2013-ban az első magyar nyelvű menürendszerrel működő vércukorszintmérőt, a MÉRY PILLÉ-t. Ezzel elértük azt, hogy két és fél évtized után a magyar betegek magyar nyelven olvashassák a vércukorszintmérők menüjét. Büszkeséggel tölt el bennünket az a tény, hogy ezzel a lépésünkkel másokat is inspiráltunk, akik követték a MÉRY példáját. Ez a folyamatosan újításra sarkalló szemlélet- és gondolkodásmód egész életünket átszövi. Legutóbb a Magyar Diabetes Társaság kongresszusán például prof. dr. Szabó Gábor, a szegedi egyetem rektora tartott prezentációt az innováció fontosságáról. A többségi tulajdonosunk, Lantos Csaba által alapított Bolyai-díj Alapítvány Kuratóriumának is ő az elnöke. Az innováció a cég éltető eleme.
Kizárólag magyar
– Bemutatná a MÉRY termékcsalád forgalmazóját?
– A Di-Care Zrt. 100 százalékban magyar cég, nincs, nem is volt külföldi tulajdonosa. A többségi tulajdonos a legnagyobb hazai egészségügyi befektetői csoport, amely mögött Lantos Csaba áll. Később a CenTech Új Magyarország kockázati tőkealap is résztulajdonos lett a cégben. A fennmaradó részvényeket három magyar magánszemély birtokolja, ők egyben a társaság menedzsmentjének a tagjai: dr. Berey Attila az orvos igazgató, Markovich Péter a műszaki és fejlesztési igazgató, jómagam vezérigazgatóként segítem a cég munkáját.
– A MÉRY termékcsalád a magyar betegek igényeihez igazodik. A fejlesztésben Önök is közreműködnek?
– Ez az egyik titka a MÉRY sikerének. Magyar fejlesztőink világszínvonalú, kitartó, következetes munkájának elismerése volt, hogy a világ egyik legnagyobb gyártójával sikerült megállapodást kötnünk. Maguk a mérők, folyamatos monitoringra épülő fejlesztőmunkával, a magyar betegek igényeire optimalizálva, a világ egyik legmodernebb tajvani gyárában készülnek. A betegeknek szánt végleges kiszerelés történik Magyarországon. Azt mondhatjuk, hogy a magyar beteg számára biztosított hozzáadott érték ízig-vérig magyar hátterű. Csak a megvalósítás történik külföldön, ugyanazokon az automatizált, világszínvonalú gyártósorokon, mint a több százezer forintos okos telefonok. Ez valódi csúcstechnikát jelent.
– Terveik?
– Ötéves piaci jelenlét után minden negyedik inzulinnal kezelt cukorbeteg MÉRY mérőt és MÉRY tesztcsíkot használ Magyarországon. Ez nagy eredmény egy olyan piacon, amelyik jelentősen különbözik Európa többi országáétól. Itt évtizedekig két cég szimbiózisa szinte 100 százalékos monopóliumot jelentett. Meggyőződésem, hogy semmilyen monopolhelyzet nem egészséges, és a korrekt verseny előbbre visz. Erre jó példa a legnagyobb versenytársunk kiemelkedő nemzetközi sikere: a hazai fejlesztésű és hazai gyártású vizeletanalizátor termékcsaláddal a világ élvonalában vannak. Az innováció a Di-Care Zrt. életében és működésében rendkívül fontos. Több, világviszonylatban is egyedülálló projektünk fejlesztése zajlik magyar szakemberek bevonásával. Korai lenne többet mondani ezekről, de annyit azért elárulhatok, hogy mindegyik kapcsolódik a diabéteszterápiához, és nem csupán a hazai piacra szántuk ezeket a fejlesztéseinket.
Schranz Edit