Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2015.04.30.

Boldog karácsony

A boldogság sokszor csak egy pillanat. Az emberben mindig benne van a törekvés, hogy boldog legyen, de talán még jobban vágyik erre karácsonykor. Ha boldogok vagyunk, hirtelen jobb és szebb lesz a világ. A boldogsághoz belső harmónia, megelégedettség kell, amiért mi magunk is tehetünk. Az élet örömteli megéléséhez tudatosság is kell.

Széppé, boldoggá tehetjük a karácsonyt azzal is, hogy készülünk rá. Ünneplőbe öltöztetjük nemcsak a lakást, a lelkünket is. Készüljünk a karácsonyra, de ne engedjük, hogy fizikailag nagyon elfáradjunk a készülődésben! Lássuk el feladatainkat és osszuk be jól az energiánkat! Kezdjük el a munkát már akár hetekkel az ünnep előtt! De ne csak a feladatokra koncentráljunk, gondoljunk a lelki feltöltődésre is. Olvassunk, találkozzunk barátokkal, szervezzünk valamilyen érdekes programot. Már a készülődés gyönyörűséges izgatottsággal teljen, akkor is, ha tudjuk, az igazi csoda majd szenteste érkezik.

A legegyszerűbb feladatokat is végezzük örömmel! Örüljünk, ha szépen kitakarítottuk a lakást, ha megterveztük az ünnepi menüt, ha bevásároltunk. Örülni kell annak, amit sikerrel elvégeztünk! Tudatosan jó életérzéseket kell az embernek magában táplálnia, mert ezek a gondolatok alakulnak át bennünk tettekké és megsokszorozzák energiáinkat.

A karácsonyi készülődés lépései:

Az étkezés megtervezése

Tervezzük meg a főzés, az étkezés, sőt a terítés pillanatait is! Tegyük széppé!

Már karácsony előtt 1-2 héttel érdemes eldönteni, mi legyen a menü. A családi hagyományok szerint van, ahol pulyka, van, ahol rántott vagy különféle módon párolt hal kerül az asztalra. Esetleg tájegységenként változóan elkészített halászlé és töltött káposzta.

A töltött káposzta elkészíthető pulykahúsból is. A jó karácsonyi halászlé titka pedig, hogy nem zsíros (hanem „sportos”) pontyból főzik. Kerülhet bele másféle hal is, például harcsa, törpeharcsa. Szükséges még jó minőségű vöröshagyma, fűszerpaprika, cseresznyepaprika, só (és víz a főzéshez). Az igazán finom halászlé bográcsban készül még karácsonykor is.

Az ünnepi asztalon a hideg sültek mellé tálaljunk inkább zöld salátákat vagy párolt zöldségeket a szokásos majonézes saláták helyett. Desszertként elsősorban gyümölcsöt, esetleg gyümölcsös, illetve tejalapú süteményeket tegyünk az asztalra.

Vásárlás

Amennyiben kész az ünnepi menüsor, a szükséges alapanyagokról állítsuk össze a vásárlási listát. Ahhoz, hogy semmiből se vegyünk túl sokat, de keveset sem, tisztázzuk, hány fő étkezéséről kell gondoskodnunk az ünnepnapok alatt, beleértve a vendégeket is.

A legtöbben úgy gondolják, hogy legalább ünnepekkor legyen terülj-terülj asztalkám. Előfordulhat, ha mindenből bőségesen bevásárolunk, majd bőségesen készítünk ételt, „nehogy ránk romoljon” felkiáltással néhányan a családból, beleértve önmagunkat is többet fogunk enni a kelleténél. Ezért csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyire feltétlenül szükség van, és csakis azt!

Lista nélkül ne induljunk el vásárolni! Így elkerülhetjük a felesleges vásárlást, túlköltekezést. Amit csak lehet, vegyünk meg előre! Kizárólag a könnyen romló élelmiszerek beszerzését hagyjuk az utolsó napokra!

Elsősorban zsírszegény húsokat vegyünk (csirkét, pulykát, halat) és azokból készítsünk ünnepi ételt! Feltétlenül gondoljunk arra, hogy az ünnepek alatt legyen otthon zöldség, gyümölcs! Ezek azok az élelmiszerek, amelyeken nem szabad spórolni. Inkább kevesebb sütemény vagy húsétel készüljön, de zöldség, gyümölcs mindennap legyen az asztalunkon! Válasszunk szezonális alapanyagokat, ne a drága, üvegházi paradicsom, paprika, uborka legyen a listánk élén!

Az étkezés örömei

Karácsonykor a háziasszony a legfinomabb falatokkal igyekszik elkápráztatni szeretteit, barátait. Az ünnepi étel készítője legtöbbször a lelkét adja hozzá „ízesítőként”.

A bőséges étkezések a legtöbb családnál az ünnep velejárói. Karácsonykor az asztalok napokon át képesek roskadásig megtelni. A gondos kezek újra és újra pótolják az elfogyasztott ételt. A vendégek, a családtagok, és sajnos mi magunk is, sokszor rosszul mérjük fel, hogy mennyit is szabad enni a felkínált falatokból.

Csupán az ünnep miatt nem kell nagyobb adagokat enni! Sőt! Miután több fogásból áll a menü, mint hétköznapokon, a megszokottnál kisebb mennyiségeket ajánlott a tányérra szedni! Ha egy ételféleségből kisebb adagokat fogyasztunk, többféle ételt ehetünk anélkül, hogy több energiát és szénhidrátot vinnénk be a szervezetünkbe. Sohasem feledhetjük, hogy az elfogyasztani kívánt, illetve elfogyasztott étel mennyiségét minden esetben kontrollálni kell!

Az ünnep idejére is vonatkozik: a cukorbeteg figyelemmel kíséri a fogyasztani kívánt étel szénhidráttartalmát, és „nem lépi túl a határokat”.

Kérem, NE változtasson jelentősen a diétáján csak ezért, mert ünnep van!

Tálaljon gusztusosan, keltse a sok látszatát úgy, hogy szellősen, széthúzottan rendezi el a fogyasztani kívánt ételt a tányéron! Kérem, válassza meg jól a tányér és az evőeszköz méretét! Ne nehezteljen rám, ha azt javaslom, kistányérra szedje ki az ételt és ne egyen nagykanállal. Ünnepeken különösen fontos ez a „viszonyítási pont”. Ha kistányérból eszik, soknak tűnik az étel, ha kiskanállal vagy kisebb méretű villával, tovább tart az étkezés. Étkezzen lassan, és ne folytassa „kipukkadásig”! Legyen olyan, amit tényleg csak megkóstol, egyetlen falat erejéig.

A királyi udvarok etikettje régen előírta, hogy amennyiben az uralkodó befejezte a menüsor egy-egy fogásának elfogyasztását, a jelenlévők sem ehettek tovább abból, s az étkezés egésze is addig tartott, amíg ő étkezett. Talán a karácsonyi ünnep alatt jó volna az egyes étkezések időtartamát meghatározni, hogy ne legyen a három nap szünet nélküli evés.

A mennyiségileg több helyett a minőségileg különlegeset válassza!

Ellenőrizze vércukorszintjét naponta többször!

Italfogyasztás

Mindenképpen tartson be három alapvető szabályt, ha alkoholtartalmú italt kíván inni:

Örömteli programok

Töltsünk időt azokkal, akiket szeretünk: családunkkal, és keressük fel barátainkat is! Szervezzünk közös programokat! Menjünk el együtt színházba, hangversenyre, vagy sétáljunk egy nagyot együtt, a friss levegőn! Az ünnepek alatt sem szabad megfeledkezni a testmozgásról! Szerezzünk örömet számunkra ismeretlen embereknek, legyünk jótékonyak karácsonykor is! Segítsük a rászorulókat!

A boldogság sokszor csak egy pillanat. Készítsük fel magunkat ezekre a pillanatokra! Ha megkeressük emlékeinkben a boldog pillanatokat, felidézzük azokat, már az boldogsággal tölt el bennünket. De ne csak a múlt boldog pillanatait keressük, hanem gyűjtsük őket a jelenben is! Idén karácsonykor.

Áldott Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Esztendőt kívánok Önnek!

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a diabetes2012/6. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!