Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2015.04.30.

A diéta bevezetése

Mérjen, figyeljen és jegyzeteljen!

Cukorbetegek étrendje = egészséges táplálkozás.

A diéta bevezetése azt jelenti, hogy tudatosan megválasztja a fogyasztani kívánt ételek és italok mennyiségét és minőségét ahelyett, hogy egyszerűen csak csökkentené azok fogyasztását.

A diéta tehát nem pusztán súlycsökkenéshez vezető folyamat. A cukorbetegek egy részének egyáltalán nem szükséges fogyókúráznia, de diétát tartania igen. Akiknek súlycsökkentő diétára van szükségük, mert 10-20 kg súlyfelesleggel rendelkeznek, azoknak csökkentett energiatartalmú étrendet (napi 1000–1400 kcal) kell összeállítaniuk, amely heti 0,5–1,0 kg-os fogyást eredményez.

A helyes étkezési szokások kialakítása az első fontos lépés, amit tennie kell, hogy a cukorbetegségét jól tudja kezelni! Megfelelő étrend nélkül egyetlen gyógyszeres kezelés sem lehet elég hatékony. Önnek a cukorbetegség miatt nincs szüksége speciális ételekre! Azok az ételek, amelyek jók az Ön számára, jók másoknak is. Tehát nem szükséges a családtagoknak az Önétől jelentősen eltérő étrendet tartani, más ételeket enni. Inkább kérje meg a családtagokat, hogy csatlakozzanak Önhöz, és étkezzenek egészségesen!

A megfelelő étrend segít

  • az egészséges testsúly elérésében és fenntartásában,
  • a vércukorértékek optimális tartományon belül tartásában (4–8 mmol/l között),
  • az egészség megőrzésében, a betegségek megelőzésében.

Mit jelent az egészséges étrend?

Az egészséges táplálkozás azt jelenti, hogy sokféle ételt, sokféle módon elkészítve kell enni! Az egészséges étrend tartalmaz: zöldségfélét, gyümölcsöt, gabonafélét, kenyeret, tésztát, burgonyát, rizst, tejet, tejterméket, húst és húskészítményeket, halat, tojást, szárazhüvelyeseket (szárazbab, lencse), olajos magvakat (dió, mák). Fontos, hogy ezeket az élelmiszereket megfelelő mennyiségben, adagban fogyassza! Próbáljon meg nem sokat enni, és nem sokat enni egyfajta ételből.

Miből mennyi jelent egyadagnyi mennyiséget?

Adagnyi mennyiség:

  • Gyümölcsből egyszerre egyen 1 ökölnyi vagy 1 maréknyi mennyiséget.
  • A tejből 1 adagnyi mennyiség 2 dl.
  • A nem keményítőtartalmú zöldségfélékből (saláta, uborka, zöldbab stb.) fogyasszon bőségesen! Ez lehet 2 maréknyi vagy féltányérnyi mennyiség egy-egy étkezéskor.
  • A keményítőtartalmú köretekből (burgonya, kifőtt tészta vagy párolt rizs) negyedtányérnyi mennyiséget egyen egyszerre! Ez körülbelül 1 ökölnyi mennyiség.
  • Húsokból tenyérnyi nagyságú, kisujjnyi vastagságú szelet ajánlott.
  • Kenyérből 1 adagnyi mennyiség 1 teljes tenyérnyi nagyságú, ujjnyi vastagságú.

Mi az a szénhidrát?

Az ételek, amelyeket fogyasztunk, úgynevezett tápanyagokat tartalmaznak. Ezek a tápanyagok: fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok. A szénhidrát tehát egy tápanyag. A testünknek minden tápanyagra szüksége van, a szénhidrátokra is!

A szénhidráttartalmú élelmiszerek emelik a vércukorszintet. Ez azonban nem azt jelenti, hogy szénhidráttartalmú élelmiszereket nem szabad enni, hanem azt, hogy tudnia kell, ezekből mennyit ehet!

Mennyi szénhidrátot egyek?

Fontos, hogy cukorbetegként meghatározott mennyiségű szénhidrátot egyen! Ennek meghatározásához kérje kezelőorvosa vagy dietetikus segítségét. A szénhidrát-beviteli javaslat a túlsúllyal rendelkező cukorbetegnél általában napi 150–180 g között van, normális testsúly esetén napi 200–280 g között.

Étkezzen naponta többször!

Lehetőleg közel azonos időpontokban egyen!

Fontos, hogy ismerje azokat az ételeket, amelyek szénhidrátot tartalmaznak!

Megfelelő adagban fogyasztva elsősorban ajánlott szénhidráttartalmú élelmiszerek: zöldségfélék (káposzta, sóska, zöldbab, főzőtök, zöldborsó, sárgarépa, sütőtök), szárazhüvelyesek (elsősorban salátának, levesnek elkészítve), friss gyümölcsök (kivéve szőlő), durumtészta, barna rizs, jó minőségű barna kenyér, teljes kiőrlésű liszt, savanyított tejtermékek (joghurt, kefir).

Másodsorban választandó: burgonya, rizs, száraztészta, (fehér) liszt, tej.

Kerülendők: cukor, méz, aszalt gyümölcsök, szőlő, hozzáadott cukrot tartalmazó ételek és italok (pl. cukorral készült sütemények, befőttek, üdítőitalok).

Ételek, italok édesítésére cukor és méz helyett természetes vagy mesterséges édesítőszerek használhatók.

A szénhidrátbevitel számítása, az étrend energiatartalmának tervezése, követése a diétakezelés meghatározó eleme. Az élelmiszerek energia- és szénhidráttartalmát tápanyagtáblázatban keresheti ki. Figyelje a csomagolt élelmiszerek címkéit is, az energia- és szénhidráttartalomra is találhat ott információt.

Normális testsúly esetén az életkor, nem, fizikai aktivitás függvényében az ajánlott energiabevitel általában napi 1800–2500 kcal között van. Súlyfelesleggel rendelkező cukorbetegek esetében csökkentett energiatartalmú étrendet (napi 1000–1400 kcal) ajánlott tartani, amely heti 0,5–1,0 kg-os fogyást eredményez.

Mostantól már nem ehetem a kedvenc ételeimet?

A kedvenc ételeit továbbra is eheti, de meg kell tanulnia, hogyan illessze be azokat a diétájába!

Mire figyeljek?

Mikor, mit és mennyit eszem.

Hasznos tanácsok az étrend összeállításához

  • Tartsa be az étkezési rendet – ne hagyjon ki egyetlen étkezést sem!
  • Az étrend alapját az alacsony energiatartalmú és magas ásványianyag-, vitamintartalmú, valamint magas telítőértékű zöldségfélék és gyümölcsök, illetve a magas élelmirost-, vitamin- és ásványianyag-tartalmú teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérfélék, pékáruk (bakonyi barna kenyér, korpás kifli) és teljes kiőrlésű gabonafélék (pl. gabonapelyhek) jelentsék!
  • Fogyasszon mindennap többször zöldséget és gyümölcsöt! A gyümölcsök esetében különösen figyeljen a mennyiségre, hiszen a gyümölcsök könnyen felszívódó cukrokat tartalmaznak!
  • Egyen teljes őrlésű lisztből készült kenyeret, illetve barna rizst a fehér kenyerek és a hántolt rizs helyett! A száraztészták közül válassza a teljes kiőrlésű lisztből vagy a durumlisztből készültet!
  • Ne feledkezzen meg a tejtermékek napi rendszerességgel való fogyasztásáról! Azonban napi két-három kisebb adagnyi mennyiséget ezekből elegendő enni.
  • Korlátozza a zsiradékok és az alkohol fogyasztását!
  • Főzéshez kizárólag növényi eredetű olajat használjon! Amikor csak lehet, próbálja meg minimálisra csökkenteni azt, vagy teljesen elhagyni. Az ételek elkészítésekor legjobban a zsiradék csökkentésére ügyeljen! Ezért süssön teflonedényben, grillsütőben, mikrohullámú sütőben, alufóliában, sütőfóliában, cserépedényben stb. Változtasson a sűrítési módszereken (száraz rántás, habarás zsírszegény tejföllel vagy kefirrel), vagy egyes ételeknél hagyja el (gőzben párolt zöldköret)!
  • Kerülje a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszereket (pl. cukrozott üdítő, befőtt), továbbá a mézet, aszalt gyümölcsöket és a szőlőt!
  • Tartsa szigorú kontroll alatt az édességek (sütemények, kekszek, csokoládék, dzsemek stb.) fogyasztását!
  • Vezessen diétás naplót, amelybe felírja, mikor, mit és mennyit evett, majd tápanyagtáblázat segítségével számolja ki az étrend napi energia- és szénhidráttartalmát!

Hogyan vezessem a diétás naplót?

Szüksége lesz egy tápanyagtáblázatra, egy konyhai mérlegre, papírra és íróeszközre. A tápanyagtáblázatban a legfontosabb, leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek energia- és tápanyagtartalmát (szénhidráttartalmát is) olvashatja.

A rendszeresen fogyasztott ételek szénhidráttartalmát érdemes megjegyezni, megtanulni, hisz nincs mindig közelben tápanyagtáblázat. Ez azonban még nem elég. Ugyanis hiába ismeri, hogy pl. az almában 10 dekagrammonként 7 g szénhidrát van, ha almát szeretne enni, és nem tudja megmondani, mennyi lehet annak a konkrét almának a súlya, így mennyi a szénhidráttartalma. Ezért mérjen le konyhai mérlegen minél több szénhidráttartalmú élelmiszert! Majd számolja ki a szénhidráttartalmukat! Amikor ételt készít, a gyakorlatban tanulhatja a diétát. Így például, ha pogácsát süt, nézze meg, hogy adott mennyiségű lisztből (pl. 50 dkg) hány darab pogácsa süthető. Számolja ki, hogy 1 pogácsának mennyi a szénhidráttartalma úgy, hogy az össz-szénhidrátmennyiséget ossza el a pogácsák számával. Írja fel a diétás füzetébe, hogy 1 pogácsának mennyi a szénhidráttartalma!

További gyakorlatok

Mérjen le konyhai mérlegen 10 dkg szárazrizst (78 g szénhidrát), nézze meg, hogy az hány evőkanálnyi. A 78-at ossza el az evőkanálnyi mennyiségekkel, pl. 78:6=13. Azaz 1 evőkanál szárazrizs 13 g szénhidrátot jelent. Majd főzze vagy párolja meg. Ismét nézze meg, 10 dkg rizsből hány evőkanálnyi párolt rizs lett! A 78 g-ot ossza el az evőkanalak számával. Így tudni fogja, hogy 1 evőkanál párolt rizsnek mennyi a szénhidráttartalma.

Mérjen le 10 dkg tisztított burgonyát! Vágja fel kockákra! Nézze meg, hány evőkanálnyi! Számolja ki, hogy 1 evőkanálnyi burgonya hány g szénhidrátot jelent!

Ugyanígy mérjen ki 10 dkg száraztésztát! Főzze meg, majd nézze meg, hány evőkanálnyi. Számolja ki, hogy 1 evőkanálnyi kifőtt tészta mennyi szénhidrátot tartalmaz! Ezeket az adatokat írja fel magának egy füzetbe!

Azt gondolom, hogy a fogyasztani kívánt élelmiszerek szénhidráttartalmának a kiszámolása a legidőigényesebb feladat, ami a cukorbetegség kezelésével kapcsolatosan adódik. De kérem, legyen türelmes, és gyakoroljon! Mindig legyen a konyhapulton egy grammnyi pontosságú digitális konyhamérleg, amire csak rá kell tenni a fogyasztani kívánt élelmiszert: kenyeret, zöldborsót, lisztet, szárazbabot, almát, tisztított narancsot vagy héj nélküli görögdinnyét. A felsorolást természetesen még igen hosszan lehetne folytatni.

Mérjen, figyeljen és jegyzeteljen!

Amennyiben sokat gyakorolja a szénhidrátszámolást és -becslést, a konyhai mérlegtől és a tápanyagtáblázattól távol is jó döntéseket hoz majd. Képes a szénhidráttartalmú élelmiszereket egymással cserélni, helyettesíteni. Például 10 dkg cseresznye szénhidráttartalma = 20 dkg alma szénhidráttartalmával. 2 db túrós palacsinta = 4 dkg rozskenyér szénhidráttartalmával.

Szánjon arra időt, hogy étrendi naplót vezet, amelybe felírja, hogy mikor mit evett! Számolja ki az egyes étkezések szénhidráttartalmát!

Az étrendi kezelés részleteit dietetikussal beszélheti meg. Kérje kezelőorvosát, hogy irányítsa dietetikushoz, akivel közösen fogják összeállítani az Ön egyéni étrendjét.

A cukorbetegség megváltoztatja az életmódját. Sok dolgot kell megtanulni és sok feladata lesz. Változtatni a dolgokon nem könnyű, de ne adja fel!

  • Határozza meg céljait, milyen változtatásokat akar tenni!
  • Beszélje meg a célkitűzéseit a kezelőorvossal!
  • Válasszon egy célt, amelyen először fog munkálkodni!
  • Határozza meg, milyen lépések fognak segíteni önnek a cél elérésében!
  • Válasszon egy lépést, és próbálja ki már ezen a héten!
szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a diabetes2012/5. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!