Szerző: Szőke Mária Feltöltés dátuma: 2011.11.03.

Mit igényel a bőrünk nyáron?

Bőrmentés

A bőr nem felejt – hallottuk már eleget a bőrgyógyászoktól, és ez különösen igaz a cukorbetegek bőrével kapcsolatban. Nem csoda, ha ötből négy diabéteszes bőrproblémákkal küszködik.

Az alapvető ok: magasabb vércukorértékünk. Ettől bőrünkben vérbőség keletkezik, bőrtakarónk túlmelegszik, sok vizet veszít, kiszárad és viszket, rosszul gyógyulnak rajta a sebek, ráncossá, zsugorodottá válhat. Ha az idegpályák károsodnak bőrünkben, csökken a faggyútermelés, romlik az izzadságmirigyek működése, vagyis hiányzik a zsírosság és a nedvesség. Ha megromlik bőrünk enyhén savas védőköpenye, könnyen utat találnak a kórokozók.

Fényérzékenység

Aki gyógyszert szed, és melyikőnk nem szed, az legyen óvatos, mert néhány gyógyszer fényérzékenységet okoz. Sok vérnyomáscsökkentő, de a cukorbetegség elleni szerek között is akad néhány, amelyik ilyen hatású. Kérdezzük orvosunkat, gyógyszerészünket, és olvassuk el gondosan a gyógyszer ismertetőjét, mert ez a hatás lecsökkenti azt az időt, amelyet bőrtípusunknak megfelelő ideig szabadon és a megfelelő védőfaktorú szerrel a napfényen tölthetünk.

Fontos, de veszélyes a nap

Szögezzük le: szervezetünk számára fontos a napsugárzás, többek között a csontjaink egészségét őrző D-vitamin napfény hatására termelődik szervezetünkben. De még az egészséges emberek bőrének is a legnagyobb ellensége a túl sok napsugárzás! Mindenki hallott már a Földet körülvevő légkör ózonrétegének elvékonyodásáról, ami miatt időnként túl sok káros fény ér bennünket. Csak hát a nyár és a barnaság szépségeszményünkben annyira összefügg…

A napsugárzásból az ibolyántúli A (UV-A) sugár mélyen behatol a bőrbe, károsítja a kötőszövetet, ezzel idő előtti bőröregedést okoz, és minden gyanú szerint felelős a bőrrák keletkezéséért. Ugyanígy a bőrrák kockázatát növeli az ultraviola B (UV-B) sugárzás is, amely miatt bőrünk leég, gyulladásos, hólyagos lehet, s a cukorbetegeken ez nagyon könnyen el is fertőződhet, ha nem vigyázunk.

 

Ki mennyit napozhat?

Az, hogy ki mennyire érzékeny a napfénynek ezekre a sugaraira, az attól függ, milyen típusú a bőre (lásd a táblázatot).

Bőrtípus Hajszín Bőrreakció Napozási idő/alkalom
Nagyon világos bőr szalmaszőke vagy vörös gyorsan leég 5–10 percig
Világos bőr világos gyorsan leég 10–20 percig
Világosbarna bőr sötétszőke vagy barna gyorsan barnul 20–30 percig
Barna bőr sötétbarna mélyen barnul 30–40 percig

Jó, ha tisztában vagyunk bőrtípusunkkal, de még jobb, ha annyi ideig sem tartózkodunk napvédő nélkül a fényen, amit kiszámítottunk, különösen nem 11 és 15 óra között, ugyanis ekkor legerősebb a sugárzás. Védjük magunkat magas védőfaktorú naptejjel, napozókrémmel! Még akkor is kenjük be a ruha alól szabadon látszó kezünket, lábunkat, nyakunkat, dekoltázsunkat és persze az arcunkat, ha nem a strandon vagyunk, hanem az utcán megyünk, vagy az autóban ránk süt a nap.

Mi a fényvédő faktor?

Azt mutatja meg, hogy mennyivel hosszabb ideig vagyunk védettek a napégéstől a napozószerrel, mintha nem használnánk. Például: a világos bőrű, világos hajú ember kb. 10–20 percig lehet a napon a leégés veszélye nélkül. Ha a napozószernek 10-es védőfaktora van, akkor tízszer hosszabb ideig, 100–200 percig tartózkodhat a napon. De vigyázat, ez egy átlagérték, ezt a laborteszt alapján állítják, s ha óvatosak vagyunk, akkor a védő-idő kétharmadának letelte után elmegyünk a napról.

Naptól védő szerek

Különösen fontos: bekrémezés után fél órával hat a fényvédő, és hiába kenjük be magunkat újból és újból, az nem hosszabbítja meg a védőhatást! Továbbá fontos tudni, hogy a víz alatt is sok UV-sugárzás ér bennünket. Ha ötven centire vagyunk a víz alatt, márpedig úszáskor ez így van, bőrünket eléri az UV-B sugárzás kétharmada és az UV-A sugárzás háromnegyede. A napvédő fényvédő faktorát aszerint is változtassuk, milyen erős a sugárzás, ami például Közép-Európában általában közepes, az egyenlítő vidékén és a magas hegyekben, valamint a tavak, tengerek mellett magas, még árnyékban is, enyhe borongás esetén is! Figyeljünk a napi időjárás-jelentésre, mert abból mindig megtudhatjuk, hogy az aznapi felhőzeti viszonyok mellett a sugárzás veszélyes-e, erős-e. Ha még keveset voltunk a napon, legyen magas a fényvédő faktor, ha már barnultunk, a bőrünk védettebb, lehet alacsonyabb számú. A gyerekeknek, különösen a diabéteszeseknek a lehető legmagasabb faktorszámú (akár 70-es!) napozókrém ad biztonságot.

Olyan legyen a napvédőnk, amelyik visszapótolja a nedvességet és a zsírosságot is, ilyenek a napkrémek, naptejek. A zselék nem tartalmazzák ezt! A napvédők is akkor védenek, ha eleget kenünk magunkra. Ha vízálló napvédőt használunk, az hatásosabb úszásnál, de csak akkor, ha a vízből kijőve szabadon száradunk, nem itatjuk fel bőrünkről a nedvességet, különben a védőkrém nagy része a törülközőn köt ki.

Szoláriumban

Még valamit tisztáznunk kell: orvosi vélemények támasztják alá, hogy a napágyon, szoláriumban „előbarnulni" felesleges és cukorbetegnek nem is veszélytelen. Az ilyen barnaság ugyanis nem véd meg a leégéstől, ellenben az UV-A sugarak miatt bőrünk megvastagszik. Ezt a sugarat ugyanis a legtöbb szolárium nem szűri ki. Szervezetünk, mint egy áramszámláló villanyóra, összeadja az egész életünkben kapott UV-A sugárzást, akár napágyon, akár természetes napfényen át érkezett.

Napozás után

Napfény után még több ápolást kíván a bőrünk. Ezért vannak a napozás utáni szerek, amelyeknek a tartalmát rá is írják a flakonra, olvassuk hát el gondosan. Legyen benne a nedvességet visszaadó szerekből, mint a glycerol, aztán a bőrvédő-tápláló A- és E-vitamin, vagy a hyaluronsav, és a zsírozó hatású, rugalmasító jojobaolaj. Nyugtatóanyagokat is tartalmazzon, mint a körömvirág, kamilla vagy a dexpanthenol. Az általános zsíros krémeket ne használjuk, még az olyan különösen kiszáradásra hajlamos területeken se, mint a lábfej, mert a túl zsíros krémek elzárják a pórusokat, túlmelegedést okoznak és esetleg még dagadást is.

Mire ügyeljünk tisztálkodásnál?

Csaknem ugyanarra, mint télen:

Fürdés helyett zuhanyozzunk! Langyos vízzel, öt percnél nem tovább, és sohasem szappannal, hanem krémes tusbalzsammal vagy olajos tusolószerrel. Legjobb, ha ezt is csak azokon a bőrfelületeken használjuk, ahol erősebben izzadunk. Ha meleg az idő, nehogy naponta kétszer zuhanyozzunk, sőt lehet olyan nap is, amikor egyszer sem állunk víz alá.

Szárítkozni, nem dörzsölni! Törölközéskor óvatosan leitatjuk a nedvességet, különösen gondosan ott, ahol bőr a bőrrel érintkezik, a könyökhajlatban, a kebleknél vagy a lábujjak között. Itt egy kevés babapúdert használhatunk, mert ha nedvesen marad, ideális helye a baktériumoknak, gombáknak.

Krémezni, krémezni és krémezni! Ne zuhanyozzunk, ha utána nem tudunk bőrápoló tejet magunkra kenni – ez az egyik legfontosabb bőrápolási szabály. Vissza kell pótolnunk bőrtakarónknak az elveszített zsírt és nedvességet.

Kerülni a sérüléseket! A cukorbetegeknél a legkisebb bőr- vagy lábbőrsérülések is nehezen gyógyulnak, komplikációkat okozhatnak. Éljünk óvatosan, kerüljük a bajt. Sose járjunk mezítláb, a strandon se, vigyázzunk kertészkedéskor is. Ne kaparjuk bőrünket, ha viszket, szerezzünk a patikában viszketés elleni kenőcsöt, és persze cseréljünk testápolószert, hátha az okoz gondot. Soha ne lépkedjünk tovább benne, ha szorít vagy dörzsöl a cipőnk, nyáron cserélgessük a lábbelit, és még melegben se hordjunk túlságosan nyitott szandált. Esténként tükörrel alaposan vizsgáljuk át lábunk bőrét. Ne magunk kezeljük a bőrkeményedéseket, berepedéseket, hanem forduljunk diabéteszes láb ápolásában jártas pedikűröshöz.

Igyunk elegendő vizet! Belülről is pótolni kell a bőrünkből a nagy meleg miatt elveszített nedvességet: igyunk elég vizet! Mennyi az elég? Testsúlyunktól függően másfél-két liter naponta, egyenletesen elosztva. Ez használ vérkeringésünknek, vesénknek és agyunk frissessége szempontjából is kedvező, de bőrünk is hálás lesz érte.

Nem szívesen teszünk fel a szakrendelőben bőrápolással kapcsolatos kérdéseket, mintha ez hiúság lenne, pedig egyik legfontosabb szervünk a bőrtakarónk, amelyről azt tartják: egészségünk tükre. A „jó bőr" nem afféle argó kiszólás, hanem a makkegészség egyik külső jele.

Szőke Mária

Megjelent a diabetes2008/3. számában

Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!